Kazališni rujanski klik u HNK u Osijeku!
Piše: Snježana Županović On 10 Ruj, 2015 At 04:53 PM | Categorized As Događanja | With 0 Comments

Osijek…

Medijski pokrovitelj Scena.hr

HNK u OsijekuVirginia WoolfDrama ‘Virginia Woolf
U subotu, 12. rujna 2015. godine u HNK u Osijeku gostuje sjajna drama ‘Virginia Woolf‘ iza koje kao dramaturg, redatelj, kostimograf i scenograf stoji Damir Zlatar Frey,  koja se temelji na legendarnoj 1966. filmski uprizorenoj drami Edwarda Albeeja „Tko se boji Virginije Wolf?“ koja već pola stoljeća uz filmsku, osvaja i onu kazališnu publiku. Drama je to krcata crnim, oporim humorom, melodramom, satirom, ali i tragedijom koja uvijek izvire i natrag ponire u strast.
Martha (Nela Kocsis) i George (Aleksandar Bogdanović) sredovječan su bračni par koji nakon zabave na sveučilištu kod sebe ugošćuje mladi bračni par: Honey (Helena Minić) i Nicka (Duško Modrinić). U noći prožetoj napajanjem prekomjernim količinama alkohola na površinu izbijaju svi miljokazi naličja naše vrle i mile kulture i civilizacije, sva krvožednost borbe za prevlast koja se mjeri malograđanskom financijskom sigurnošću iz koje proizlazi takozvani uspjeh. Pa ipak, ispod sveg tog mraka, krije se i mogućnost da se svaki pojedinac izbori za pravo na izbor, pravo na vlastitu zbunjenost i šutnju unutar civilizacije koja inzistira na verbalizaciji, buci komunikacije, za pravo na romantiku i svojevrsnu melodramu u svijetu koji se vlastitih emocija stidi kao ožiljaka od lepre.
‘Virginija Wolf’ u Istarskom narodnom kazalištu u Puli premijerno je izvedena 3. listopada 2014. i do sad je izvedena dvanaest puta.

39 stepenica – Narodno pozorišta Tuzla
U ponedjeljak, 14. rujna, u 20 sati u pohode nam dolazi sjajna predstava ’39 stepenica’ Narodnog pozorišta Tuzla nastala prema romanu škotskoga autora Johna Buchana, u režiji Nine Kleflin. Romaneskni predložak napisan davne 1915. u čijem uspjehu svjedoče čak četiri filmske adaptacije  prvi je u seriji djela u kojima glavnu riječ vodi glavni junak, Richard Hannay. Mnogi nesumnjivo pamte filmsku adaptaciju Alfreda Hitchcocka iz 1935. (autor scenarija je Charles Bennett) s Robertom Donatom, Madeleine Carroll i Lucie Mannheim u glavnim ulogama. U anketi što ju je Britanski filmski institut proveo 1999., Hitchcockov se film našao na čak četvrtom mjestu najboljih britanskih filmova svih vremena.  Riječ je o špijunskome trileru o čovjeku koji dolazi do informacije važne za sigurnost države, koji se spletom okolnosti nađe u situaciji (optužen je da je počinio ubojstvo) da mora bježati od policije, pronaći istinske ubojice kako bi razotkrio zavjeru.
Dramska adaptacija u sebi sadrži elemente trilera koji na trenutke izazivaju komičan efekt. U predstavi igraju sjajni glumci Narodnog pozorišta Tuzla: Armin Ćatić, Ivana Perkunić, Edis Žilić i Midhat Kušljugić, a zagrebačka je redateljica Nina Kleflin u predstavi znalački spojila ponajbolje od filma, romana i kazališta.
Riječ je o napetoj, istodobno prpošnoj predstavi s  jasnim natruhama komike.

Iza kulisa – Narodno pozorišta Subotica
Umjetnici okupljeni u produkciju neke predstave silno žele proniknuti u um publike kako bi je svojom umjetnošću što smjelije i preciznije ‘pogodili u živac’, kako bi predstava bila plodonosna alkemija truda onih koji su na njoj radili i odobravanja onih koji je „konzumiraju“ gledajući, no jednako tako publika silno želi znati što s zbiva prije i tijekom nastanka predstave, iza kulisa, onog plišanog zastora koji se na koncu spusti poput ograde između „nas“ i „njih“, kao odjavna špica. U utorak, 15. rujna Narodno pozorište Subotica će nam zato prikladno, gotovo alkemičarski komedijom Michaela Frayna ‘Iza kulisa’ u  režiji Snežane Trišić  razotkriti što se sve zbiva u „zakulisju“, među glumcima, šaptačima, scenskim radnicima, inspicijentima, garderobijerima, frizerima, šminkerima, svima onima koji predstavu grade čak i ako se na pozornici nikad ne pojavljuju. A Frayn je znalac dobro upućen u tajne koje se kriju iza prštave čarolije, onkraj osvijetljena ruba blistavih krugova što ih reflektori bacaju na običajno crne teatarske daske. On otvoreno progovara o seljakanjima što ih od milja nazivamo gostovanjima, o objedovanjima po prčvarnicama, noćenjima u konačištima „žnj“ kategorije, sve kako bi se doprlo do publike, jetko pripovijeda o (de)gradaciji od zanosa i energije, do letargije i prostora bez snova, rutine igranja komercijalnih predstava u svrhu opstanka, ostanka na sceni, u svijetu gdje ekonomska isplativost vrijedi više od umjetničke vrijednosti, one „težine i poruke“ o kojima tako rado razglabamo, koji su zapravo tako „zamorni“.
„Iza kulisa“, predstava koja je u HNK u Osijeku premijerno izvedena 2007. pod naslovom „Žamor oko scene/kaos iza kulisa“ u režiji D.Ferenčine, u Narodnom pozorištu Subotica premijerno je izvedena 27. ožujka 2015.

Balon – TEATAR EXIT
Polazeći od nepobitne činjenice kako napuhnuti balon u sebi sadrži dah čovjeka koji ga je napuhao, ‘Balon’ Mate Matišića, u režiji Mislava Brečića pirandelovski je pleter paralelnih stvarnosti kojemu je svrha i namjena propitati iscjeljujuću moć glume, kao i razigranoga pripovijedanja. Predstava koja je premijerno izvedena 11. prosinca 2009. u koprodukciji Teatra 2000 i Teatra EXIT prvenstveno je ogledni primjer bravuroznog glumačkog teatra u kojem do izražaja dolazi moć glumačke transformacije, a nose je neka od najvećih imena hrvatskoga glumišta: Krešimir Mikić, Vilim Matula, Ksenija Marinković/Branka Trlin, Ana Maras/Judita Franković.
‘Balon’ je, dakle, predstava o glumcu, o iluziji koju ovaj stvara, kojom se služi poput čudnovatog prometala na kružnoj putanji preobrazbi koje nas u konačnici uvijek vraćaju na počelo, onome što jesmo, onome što glumac jest prije no što se zaogrne likom, njegovom dramskom stvarnošću, psihičkim stanjima koja vode do apoteoze raspleta. No, ovo je i predstava o vlastitim, tako ljudski frustracijama koje uvijek proizvodimo, podržavamo i održavamo sami. čak i kad krivce tražimo vani, onkraj nas samih.
Teatar EXIT s Matišićem koji nas uvijek svojski potrese i protrese zatvara ovosezonski Kazališni rujanski KLIK u srijedu, 16. rujna, u 20 sati.

Foto: Press

comment closed

>