fbpx

Marko Torjanac: Proslava 12 godina Planet Arta kroz 12 mjeseci

Intervju za Scena.hr…

Ritina škola, Marko TorjanacOve godine kazalište Planet Art slavi 12 godina postojanja. Osnivač kazališta Marko Torjanac kaže da će obilježavanje trajati 12 mjeseci tijekom kojih će izaći s dvije premijere, dvije obnove te će svečanim izvedbama obilježiti i nekoliko jubilarnih naslova. Organizirat će i panel diskusije o neovisnoj kazališnoj sceni. No prava proslava započinje 13. studenoga u  kazalištu Gavella obnovom i svečanom 150. izvedbom prve predstave Planet Arta Velika Zvjerka. Torjanac je u ekskluzivnom razgovoru za portal Scena.hr ispričao na što je najviše ponosan u 12 godina rada kazališta, otkrio je zašto je osnovao Planet Art te govori o problemima neovisnog kazališta. Pa tako kaže, ako se do dvije godine ne dogode promjene koje bi omogućile razvoj i bolje uvjete rada, razmišljat će o izlaznoj strategiji.

Scena: Zašto ste odlučili proslaviti upravo 12 godina?
Broj 12 označava zaokružen ciklus i pripremu za novi. To se točno poklapa s trenutkom u kojem se Ritina škola, Marko TorjanacPlanet Art sada nalazi zaokružujući jedan dramski ciklus i pripremajući se za nove mogućnosti u organizacijskom i poslovnom smislu. Uz to, dvanaest godina je i ciklus ovog našeg planeta čije pojave i zbivanja Planet Art kazališno prati. Osim toga, broj 12 predstavlja i broj psiholoških arhetipova prisutnih u svakom čovjeku koji su, prema Jungu, izvor konflikta tj. drame na osobnoj i društvenoj razini, a koje je potrebno prevladati kako bismo živjeli inspirativan, sadržajan i smislen život.
Budući da Planet Art od samoga početka, u skladu sa svojom repertoarnim opredjeljenjem, njeguje upravo dramski problemski repertoar kao prostor osobne spoznaje i društvene promjene, broj 12 ovoj obljetnici daje i sadržajno odgovarajuće simboličko značenje.

Scena: Kako ćete proslaviti?
Velika zvjerkaObilježavanje će trajati 12 mjeseci tijekom kojih ćemo izaći s dvije premijere, dvije obnove i svečanim izvedbama obilježiti nekoliko jubilarnih naslova. Uz to, organizirat ćemo i panel diskusije o neovisnoj kazališnoj sceni kao nezaobilaznom pokretaču umjetničke, ali i poduzetničke inicijative. Za početak ćemo, kroz koji dan, izaći s i našom novom web stranicom na adresi www.planet-art.hr koje će, vjerujem, biti zanimljiva, sadržajna i atraktivna.
Sama proslava započinje 13. studenoga u 19.30 u Dramskom kazalištu Gavella obnovom i svečanom 150. izvedbom naše prve predstave Velika Zvjerka koja je danas, čini se, aktualnija nego kad smo s njom prije 12 godina izašli i na kojoj će se okupiti svi suradnici Planet Arta.
Već 8. prosinca također u Gavelli ćemo održati svečanu 100. izvedbu Ritine škole, koja je najnagrađivanija predstava u Hrvatskoj u sezoni 2014./2015..
Stilske vježbeSa svečanim izvedbama nastavit ćemo i u siječnju 2017. godine obilježavanjem 49. godina izvođenja Stilskih vježbi, nadam se okruglom izvedbom naše najnagrađivanije predstave Plemena, dvjema premijerama novih predstava koje još čuvano kao iznenađenje i obnovom crne komedije Tko je ovdje lud?, koja je 2011. godine, kad smo s njom premijerno izašli, anticipirala budućnost zapanjujućom preciznošću. Predstave koje ne izvodimo poput U posjetu kod gospodina Greena, Sumnje, Zečje rupe, Prekida i Plemena bit će tijekom godine prikazane na projekcijama radnih snimki predstava u KIC- u.

Scena: Na što ste izuzetno ponosni u tih 12 godina?
Ponosan sam jer smo dramsko kazalište uspjeli učiniti privlačnim, potrebnim i posjećenim o čemu svjedoči velik broj izvedbi svih naslova od kojih su mnogi prešli troznamenkasti broj dok su sve predstave Planet Arta već dvanaest godina među najgledanijima u Hrvatskoj. Ponosan sam jer smo prepoznati od publike kojoj zahvaljujem na podršci i koju pozivam da i dalje posjećuje ovaj Planet.

Plemena

No posebno sam ponosan na sve suradnje, zato jer su svi glumci i ostali suradnici svakom poslu pristupali krajnje odgovorno, posvećeno, s veseljem i s pravom umjetničkom strašću, pa su predstave onda nastajale kao rezultat takvog iskrenog umjetničkog i ljudskog angažmana. Tu otvorenost i predanost poslu svih smatram najvećim dostignućem jer je takav odnos omogućio korištenje maksimalnog umjetničkog potencijala predstava i postavio visoke standarde u svemu od međuljudskih odnosa do kvalitete, dugovječnosti predstava i posjećenosti.

Scena: Koliko se situacija u neovisnom kazalištu promijenila od tada do danas?
Na lošije. Ljudi i inače danas manje idu u kazalište, zemlja je još dublje zaglibila u krizu vrijednosnog sustava što se svakako prvo osjeti u kulturi i tretmanu kulture. Ugasili su se gotovo svi portali koji su nudili informacije o kulturnim događanjima, pad kriterija se osjeti pogotovo u medijima gdje se kultura svela na skandal i atrakciju među kojima za sadržaj nema mjesta, interesne grupe u kulturi na relaciji politika – pojedinci – mediji utjecajnije su nego ikad i utječu na sve od financiranja do medijske pokrivenosti zbog čega je neovisna scena prepolovljena u posljednjih nekoliko godina. Sve je jači otpor spram uspostave profesionalnih kriterija pri financiranjima i tako dalje, uz sve ostale boljke od kojih pati svaki segment u zemlji od opiranja tranziciji, vladavine partikularnih interesa nadalje.

Scena: Zašto ste se odlučili osnovati neovisno kazalište? I jeste li željeli odustati ikad od toga?
Posljednja Freudova seansaKad sam kretao s Planet Artom u kazalištu je bilo malo suvremenih problemskih tema i drama. Kazališta su uglavnom postavljala klasike, pučke predstave ili autorske projekte jakih estetskih predznaka, pa je meni osobno nedostajalo dramsko kazalište koje će kroz umjetničku interpretaciju progovarati o ovdje i sada, koje će temom, kontekstom i spoznajom biti prisutno u našoj stvarnosti, nadovezivati se na nju i sudjelovati u njoj sadržajima prepoznatljivima na osobnoj i društvenoj razini. Već prve predstave pokazale su da je moja potreba i procjena za takvim repertoarom bila točna. Što se tiče odustajanja, pomislio sam više puta zbog odsustva ikakve promjene koja bi poticala neovisnu umjetničku i poduzetničku inicijativu. No uvijek sam se protiv tih ograničenja borio još jačim angažmanom na novim predstavama.

Scena: Što biste istaknuli kao vrline, a koje su mane takvog načina stvaranja?
Vrlina je umjetnička neovisnost, samostalnost u odlukama i mogućnost kompletne kreacije od ideje preko repertoara do rada na predstavama. Mane u našim uvjetima su brojne. Neovisna scena se ne valorizira ni po kakvim kriterijima, a uvjeti za rad i izvođenje predstava su limitirani. Mana je, recimo to kratko, nebriga društva za sve što se događa u kulturi i s kulturom.

Scena: Kako vidite budućnost neovisnog kazališta?
Ako ne dođe do nekih konkretnih promjena, budućnost mu nije svijetla. Danas je nezavisnih kazališta gotovo dvostruko manje nego prije nekoliko godina, a i ova koja postoje opstaju samo zahvaljujući entuzijazmu onih koji ih vode. Društvo nije pokazalo nikakvu zabrinutost zbog tendencije pada aktivnih neovisnih kazališta, a trebalo je,  jer se tu, osim o značajnom osiromašivanju kulturne ponude i kompeticije u kvaliteti, radi i o gubitku radnih mjesta. No kako je kod nas sve podređeno partikularnim interesima, ta nebriga više ne čudi.

Scena: Koji su planovi Planet Arta?
Uz druge navedene aktivnosti, obilježit ćemo 12 godina najmanje dvjema premijerama i najavljenim obnovama i jubilejima. Znači, planiramo vrlo ambicioznu sezonu. No ako se u roku od Posljednja Freudova seansagodine do dvije ne dogode promjene koje bi nam omogućile razvoj i adekvatnije uvjete rada, počet ću razmišljati o izlaznoj strategiji.  Kako smo ovisni o previše toga nad čime nemamo utjecaja, od npr. dvorana za izvođenje pa do profesionalnih evaluacija i budući da radimo u  potpuno neuređenom i arhaičnom kulturnom sustavu, i to je moguće, iako se mi protiv toga borimo upravo ambicioznom i sadržajnom produkcijom kakva će, vjerujem, obilježiti cijelu ovu dvanaestu godinu, a koja započinje s Velikom Zvjerkom koju pripremamo s velikim guštom i koja je već izazvala velik interes što nam daje goriva za dalje.

Scena: Planet Art u brojkama…
Tijekom dvanaest godina Planet Art je producirao 12 kazališnih naslova  i tri posebna projekta. Izvedeno je više od 1300 izvedbi s prosjekom od 109 izvedbi godišnje. Predstave je pogledalo više od 360 tisuća gledatelja što je grad veličine Šibenika, Siska ili Velike Gorice. Osvoji je 30 uglednih nagrada od čega 25 domaćih i pet inozemnih i s više od 60 priznanja. Sudjelovao na međunarodnim festivalima i kazališnim manifestacijama u devet zemalja. Stvarao preko 80 posto vlastitog prihoda što je u kazališnoj praksi rijetko zabilježeno; drugim
riječima na manje od dvije subvencionirane kune stvorio je deset tj. osam novih. U Planet Artu radilo je više od 50 umjetnika i više od 100 drugih suradnika. Godišnje, stalno ili povremeno, zapošljava 30-40 ljudi.

Foto: Press arhiva, Scena.hr