Izložba Enso Leona Zakrajšeka
Piše: redakcija On 3 svi., 2017 At 01:43 PM | Categorized As Događanja, LifeStyle, Tech | With 0 Comments

Galerija Laval Nugent…

Enso, Leon ZakrajšekSutra, 4. svibnja 2017. godine s početkom u 20.00 sati, u Galeriji Laval Nugent svečano otvara izložbe Enso akademskog umjetnika Leona Zakrajšeka. Izložbu će službeno otvoriti japanski veleposlanik, Njegova Ekselencija gospodin Keiji Takiguchi, a na otvorenju će govoriti i slovenska veleposlanica Njezina Ekselencija dr. Smiljana Knez, dok će među uzvanicima biti i zamjenica austrijskog veleposlanika.
– Oblici su dio svega što vidimo, zbog čega im je kroz povijest utkana bogata simbolika. Od davnih vremena osnovni oblici kruga, kvadrata i trokuta koriste se kao simboli u najrazličitijim kulturama. Krug je najčešće percipiran kao simbol Boga, a mnoge religije ga izjednačavaju s nebeskim svodom, te kretanjem zvijezda i planeta. Dok za hinduiste krug simbolizira rođenje, smrt i ponovno rođenje, za budiste on predstavlja simbol kotača zakona. Bez početka i kraja, krug se smatra univerzalnim simbolom potpunosti, vječnosti i savršenstva.
EnsoLeon Zakrajšek susreo se s fascinantnim oblikom kruga kao osnovnoškolac u priči o Giottu koji je pred predstavnikom Pape ručno nacrtao savršeni krug kako bi dokazao svoje umijeće. Kasnije, tijekom školovanja na Tama Art University u Tokiju, Zakrajšek se ponovno susreće s vječnim motivom kruga koji ga posebno intrigira zbog svoje pročišćene jednostavnosti i iznimno važne uloge u istočnoazijskoj grafičkoj i slikarskoj tradiciji. Enso je japanska riječ za “krug” i u školi zen budizma predstavlja sveti simbol, dok u zen budističkom slikarstvu simbolizira važan trenutak kad se um oslobađa tijela, a duša postaje kreativna sila.
Spoj nasljeđa zapadne kulture i usvojene teoretske i praktične baze azijske umjetnosti rezultirao je jedinstvenim izričajem Leona Zakrajšeka. Polazište je grafička matrica u formi kruga unutar koje autor intervenira slobodnim gestualnim potezima. Specifičnost slikanja Ensoa u jednom pokretu transformirana je u jedinstveni otisak monotipije. Grafička tehnika koja podrazumijeva mogućnost samo jednog otiska zadržava vrijednost originala djela, ali i jedinstvenost izraza duha u trenutku nastanka rada. Monotipija autoru omogućava veliku slobodu izražavanja koja je neophodna za izraz slikarske energije unutar zadane forme kruga. Koristeći drevnu japansku tehniku sumi-e crteža, čiji korijeni dolaze iz Kine, Leon Zakrajšek snažno iskustvo japanskog i kineskog pogleda na svijet obilježenog kontemplativnošću i unutarnjim mirom spaja s bogatstvom i energijom gestualnog slikarstva zapadnjačke tradicije.
EnsoEnso je u Zakrajšekovom radu definiran snažnom simbolikom osnovnih boja – crvene, žute i plave – koje simboliziraju elemente iz prirode poput sunca, vode i vatre, dok primjerci krajnje pročišćenih krugova akromatske crne i bijele upućuju na prirodnu ravnotežu svijeta utemeljenu na opozicijama dobrog i zla, dana i noći, života i smrti. Odabir boja, tekstura i silnica poteza odrednice su koje definiraju karakter pojedinog rada. Njihovim ispreplitanjem, stapanjem, preklapanjem, taloženjem i sukobljavanjem stvara se jedinstvena dinamika, osebujan ritam i bogata ravnoteža kompozicije. Polazište je uvijek priroda, a variranjem čitavog spektra unutarnjih dinamika od jednostavnih monokromatskih krugova naglašeno kontemplativnog karaktera pa sve do složenih kolorističkih formi dinamičkog gibanja, Leon Zakrajšek izgrađuje vlastiti vizualni kod.
Šare, mrlje, plohe, otisci, struganja i grebanja, energični potezi i druge intervencije na matrici stvaraju otiske koji pobuđuju raznovrsne asocijacije. Krugovi postaju svojevrsni kodovi prirode podložni individualnom iščitavanju značenja. Praznina središta mjesto je najveće koncentracije stvaralačke energije umjetnika. Oblik kruga i praznina unutar njega koegzistiraju čineći mjesto duhovne integracije umjetničkih silnica proizašlih iz kolektivnog zapadnog nasljeđa i individualnog dalekoistočnog iskustva Leona Zakrajšeka unutar kojih on nastavlja svoju potragu za savršenstvom – iz predgovora izložbe.

Foto: Press

comment closed