Jurica Pavičić: Često krimić počinje u obitelji
Piše: Gordana Malašić Lazić On 7 Svi, 2015 At 06:22 PM | Categorized As Intervju, Naslovnica, Vijesti | With 0 Comments

Intervju…

Serija ‘Patrola na cesti’

Jurica PavičićŽelja nam je bila da napravimo proizvod koji će biti korak prema suvremenoj svjetskoj produkciji serija. Htjeli bi da to bude i serija koja će se reprizirati za dvadeset godina kao klasik, rekao je književnik i novinar Jurica Pavičić u razgovoru za portal Scena.hr. Prema njegovoj pripovijetci snima se serija ‘Patrola na cesti‘ koju za HRT snima producentska kuća ‘Kinorama’.

Scena: Već najava serije ‘Patrola na cesti’ izazvala je veliki interes javnosti. Kakva su očekivanja?
Svatko tko radi nešto kreativno razumljivo ima očekivanja. Želio bih da serija bude gledana i da prođe dobro kod kritike. Htio bih da bude zanimljiva, a da istodobno ne bude trivijalna. Želja nam je bila da napravimo proizvod koji će biti korak prema suvremenoj svjetskoj produkciji serija, koja je strahovito napredovala. Htjeli bi, na koncu, da to bude i serija koja će se reprizirati za dvadeset godina kao klasik.

Scena: Serija je nastala prema vašoj pripovijetci, a bavi se kompliciranim odnosima unutar jedne obitelji. Zašto ste obradili ovu temu?
Mi smo mediteransko društvo, a u mediteranskom društvu obitelj je krucijalno važna. Uvijek me smetalo što u hrvatskoj pripovjednoj fikciji- književnosti i filmu – obitelj nema onakvo mjesto kakvo ima u životu. S druge strane, htjeli smo da serija bude kriminalistička, a to paše jer krimić često počinje u obitelji. U pisanju uvijek nastojim spajati ‘visoko’ i  ‘nisko’ – dakle, žanr – triler i krimić te likove i teme za koje nastojim da budu slojeviti kao u dobrom romanu ili art filmu. To je nešto što smo htjeli spojiti i ovdje.

Scena: To je priča o dva brata koji su potpuno različiti, a policijska uniforma naglašava razlike. Jesu li oni preslika i vremena i društva?
Svaki je od njih pripadnik svoje generacije, i ima njene karakteristike. Stariji brat Josip pripadnik je ratne generacije, ratni junak, čovjek uniforme. On je konzervativan i pomalo čistunac. Navikao je biti moralni autoritet i smatra da smije kontrolirati tuđe živote ukoliko je to za te druge bolje. Mlađi brat Frane je dijete tranzicije. Živi u devastiranom pejzažu tranzicijske ekonomije u kojem se ne može više uzdati da će postojati neka tvornica ili državna službe da vam da kruh. Zato on smatra da ima pravo savijati zakon da bi taj kruh zaradio. I kruh i kolače. I luksuz.

Scena: Jesu li zbog rata sve generacije u obitelji izgubile smjer i oslonac?
Nije samo rat ovo društvo napravio vrijednosno dezorijentiranim. Rat je jedan faktor, ali tu su i drugi – propast jednog sustava i neuspjeh drugoga, tranzicija, crkva, političke elite… A ima tu i onog što bi francuski analitički historičari zvali ‘strukture dugog trajanja’. Serija se događa na prostoru gdje je svaka vlast i država bila tuđa, pa je bilo samorazumljivo da se poreznika i financa vara. U našoj seriji, u župnoj crkvi u sakristiji stoji zavjetna slika čovjeka koji se zahvaljuje Gospi što je utekao financima. To je motiv koji sam citatno posudio iz Camillerija jer on jednako prirodno stoji na Siciliji, kao i u Hercegovini i Dalmaciji.

Scena: Koliko je krivnja uzrok obiteljskim nesuglasicama?
I u prozi koju pišem, i u ovoj seriji, ja se ne volim baviti krivnjom, volim se baviti okolnostima. Ljudi rade ono što ih mehanizam okolnosti navedu da rade.

Scena: Što smrt jednog roditelja iznosi na površinu ove obiteljske priče?
Dobre serije počinju uvijek pra-događajem, kao što svemir počinje velikim praskom. U ‘Desperate Housewives’ to je samoubojstvo, u ‘Lost’ je pad aviona. Smrt majke ovdje je taj pra-događaj koji stvara naš svemir: ostaje stari otac o kojem netko treba brinuti. Stariji sin samac zato se vraća iz Zagreba, a kako je policajac to radi i kod kuće. A to ga dovodi do trvenja s bratom koji je švercer. Dva se lika sudaraju, a prava drama je u tome što se vole.

Scena: Koliko  je uniforma u priči zapravo teret mlađem bratu?
Josip je u jednu odoru ušao iz druge: ratne. On je heroj. Frane nije, Frane je bio premlad i mater ga je izvukla kad je sa 17 godina pobjegao na front. On živi u sjeni bratova junaštva koje ga frustrira.

Scena: Kakva je uloga žene u seriji?
U seriji postoje dvije ključne ženske uloge. Prva je Mare, supruga mlađeg brata, koja postupno tone u nezadovoljstvo jer bi od njega očekivala smireniji život u okviru zakona, ali, s druge strane, nije navikla na oskudicu i paše joj novac. Druga je Anita, poslovna partnerica mlađeg brata, samohrana majka i poduzetnica koja se sama teško probijala kroz život i ništa nije dobila lako. Samim tim, ona Maru doživljava kao razmaženu princezu.

Scena: Nosi li žena najveći križ obitelji?
Očigledno, ovisi o obitelji.

Scena: Što ostavljamo novoj generaciji?
U našoj seriji postoji jedan ‘potomak’ – izuzetno važan lik, djevojčica. Ona seriju završi tako što je emigrantica u Njemačkoj. Ta posljedica rezultat je djelovanja onih koji su htjeli ‘popravljati’ njen život i svijet. Mislim da je to doista nasljeđe koje mi ostavljamo novoj generaciji – odlazak.

Foto: Arhiva HRT

comment closed

>