Zagreb…
Na konferenciji za novinare predstavljen je natjecateljski program 26. Dana hrvatskog filma koji će se održati od 16. do 20. lipnja 2017. godine u kinu Tuškanac, na Ljetnoj pozornici Tuškanac, u Centru za kulturu Trešnjevka, Parku Stara Trešnjevka i na Akademiji dramske umjetnosti – Frankopanska 22. Na ovogodišnje festivalsko izdanje prijavljeno je 217, a selekcijska komisija sastavljena od predstavnika Hrvatskog društva filmskih kritičara odabrala je 68 ostvarenja u natjecateljski program u kategorijama animiranog, igranog, dokumentarnog, eksperimentalnog i namjenskog filma.
Natjecateljski program animiranog filma odiše razigranošću i kreativnom slobodom, a najzaslužnije za izvrsnu krvnu sliku domaće animacije na DHF-u su autorice koje potpisuju čak 9 od 12 animiranih ostvarenja. Neki od uvrštenih filmova pojavljuju se na DHF-u s nagradama velikih svjetskih festivala, poput Ježeve kuće Eve Cvijanović i Noćne ptice Špele Čadež. Uz Evu Cvijanović koja se uhvatila ukoštac s Čopićevom poemom, još dvoje autora za pričama su posegnuli na police biblioteka – naš poznati strip autor, animator, slikar i ilustrator Danijel Žeželj tako predstavlja crno-bijelu viziju poznate bajke braće Grimm u filmu Crvenkapica Redux, dok mlada animatorica s Akademije likovne umjetnosti Petra Balekić na zanimljiv način obračunava s Camusovim Strancem u animiranom filmu ‘Stranac’ u mojoj glavi.
Kvalitetom ne zaostaje ni natjecateljski program igranog filma u koji je uvršteno 18 naslova. I tu će se moći pogledati nekoliko već proslavljenih filmova poput Zviri Miroslava Sikavice koji je nagrađen u paralelnom programu prošlogodišnjeg Festivala u Cannesu i filma Mliječni zub Saše Bana, pobjedničkog ostvarenja ZFF-ovih Kockica. Za razliku od animirane konkurencije u kojoj po broju prednjače autorice, u igranofilmskoj konkurenciji prevladavaju autori. Zanimljivu posvetu jednom od najhvaljenijih domaćih dugometražnih filmova donosi student ADU Tomislav Šoban u filmu Kako je Iva otišla 16. rujna 2016., u kojem se odrasla junakinja Iva sprema emigrirati u Norvešku. Šoban u igranoj konkurenciji ima još jedan film, ali rekord 26. DHF-a po broju naslova pripada jednoj autorici, također studentici ADU, Nikici Zdunić čiji su filmovi 13+ i Opet, unedogled uvršteni su u natjecateljski program igranog filma, a Žene žene žene u dokumentarnu konkurenciju. Spomenimo i da će na DHF-u svoj prvi profesionalni film, Tanja, predstaviti dobitnica prošlogodišnjeg Oktavijana za igrani film, Jasna Nanut.
U konkurenciju dokumentarnog filma uvršteno je 13 ostvarenja koja pokrivaju širok spektar tema, pristupa i stilova. Jednu dijagonalu raspona moguće je povući od meditativnog, gotovo eksperimentalnog promatranja korisnika splitskih Bačvica, Oni samo dolaze i odlaze Borisa Poljaka do temeljito istraživačkog, društveno angažiranog Gazde Daria Juričana koji u kinima već ostvario poveliku gledanost. Vrijedi spomenuti da Juričan na 26. DHF-u sudjeluje s još jednim filmom, ponovo društveno angažiranim istraživačkim ostvarenjem, Fimi za početnike koje će biti prikazano u kategoriji namjenskoga filma. Nekoliko mladih autora okrenulo je kamere pojedincima zanimljivih životnih puteva: studentica ADU Mirna Zgrabljić u filmu Kika prati mladu striptizetu u radnom posjetu Novom Marofu, Sanja Bistričić u filmu Ispred zastava bavi se životom punim proturječja zagrebačkog pankera koji, unatoč snažnoj mržnji prema Srbima, ženi Srpkinju, dok Dario Bukovski u filmu Florian prati trojicu muškaraca koji su odbacivši materijalno odabrali život umjetnika. Za razliku od prošlogodišnje, autori filmova iz ovogodišnje dokumentarne konkurencije manje su se okretali autodokumentarizmu, a tom se trendu nije priklonio student ADU Viktor Zahtila u svom veoma osobnom dokumentarcu After Party u kojem bilježi posljednje dane vlastite ljubavne veze.
Među 21 prijavljenim filmom, selekcijska komisija odabrala je šest u natjecateljski program eksperimentalnog filma. I u toj kategoriji podjednaka je zastupljenost već etabliranih i autora koji dolaze. Veteran Ivan Faktor nudi hermetičnu, a opet komunikativnu osobnu antirazglednicu Sve bih ostavio ovdje, dok jedna od najznačajnijih naših eksperimentalnih autorica Ana Hušman, u svom novom radu Volim te, Ines (melo)dramatizira nemogućnost međuljudskih odnosa na temelju citata teksta Nikole Tanhofera o dvojnoj ili ukrštenoj svjetlosnoj poziciji. Dva zanimljiva ostvarenja mladih autorica stižu iz Rijeke. Petra Šporčić i Ida Krstulović u Treptajima mijenjaju uobičajenu percepciju grada baveći se pitanjem što sve (ne) primjećujemo u svakodnevnom gradskom ritmu, dok Dolores Kovačić i Una Rebić u radu Black Box istražuju što znači vidjeti grad bez mogućnosti gledanja očima.
Konkurencija namjenskih filmova uključuje 19 ostvarenja. U njoj će, između ostalih, prošlogodišnji dobitnici Oktavijana u kategoriji namjenskog filma, Marko Šesnić i Goran Turković predstaviti novi rad, teaser igrane serije Područje bez signala koji je nastao u suradnji s animatorom Manuelom Šumbercem. Iskustvo (ne)sporazuma između naručitelja i filmaša bit će jedna od tema prezentacije i predavanja posvećenog namjenskom filmu u organizaciji DHF-a, a u konkurenciji o tome duhovito progovara (meta)namjensko ostvarenje Umjetnost feedbacka Vanje Blumenšajna (agencija Señor).
Posebna zanimljivost ovogodišnjeg programa kraći je nenatjecateljski program Izvan okvira u kojem će biti predstavljeno nekoliko filmova osebujnijeg pulsa i poetike. Riječ je o filmovima što svoje namisli publici prenose uz dozu stilsko-sadržajne drskosti koja izlazi iz okvira trenutačno vladajućih trendova i standarda.
Foto: Press