Mondni osvrt…
Piše: Branka Vučetić Atletić
Stoljećima je čovjek omatao tijelo raznim materijalima. Razvojem industrije, pojavom dizajna, odjeća je postala predmet masovne proizvodnje i izvor unosnog posla. Modni kreatori postali su zvijezde, a svoje umijeće kreiranja, ime ili marku ističu na odjeći kao simbol valjanosti proizvoda. Pritisak sve više vrše kupci koji uporno traže što veću količinu novih modela, bržu produkciju, drugačije oblike, nove tkanine i boje. Ako su istraživanja pokazala da samo u Europi kolekcije ready to wear za sezonu 2015, prikaže 530 dizajnera koji u prosjeku lansiraju oko 30-tak modela tako pomnožene brojke pokazuju zapanjujući rezultat od 15.900 komada odjevnih predmeta koji se pojave na modnoj sceni i tržištu u samo jednom modnom mjesecu. U bitci za svoj dio kolača svi se bore za mjesto oko velikog modnog stola. U toj borbi najkreativniji, najrazličitijih i najdomišljatijih sredstava ‘pribora za jelo’ svakako pripadaju, mediji kao i poznate javne osobe. Gdje i u kojim novinama, portalima, blog objavama se nalazi slika, čiju kreaciju nosi poznata javna osoba i sve tako redom za modnu pobjedu u kojoj je neizvjesna veličina dobivenog kolača.
Tijekom mjeseci koji su određeni za prikazivanje novih modnih uradaka u Hrvatskoj sudjeluje pedesetak autora na raznim modnim zbivanjima. Jednako kao i u ostalim svjetskim metropolama s pažnjom publika prati novitete. U traženju novog, ne samo u smislu dizajna odjeće, već i načinu kako taj dizajn prikazati vidimo da organizator modnog događaja Schwarzkopf Cro-A-Porter također istražuje. Već nekoliko sezona mijenja lokacije. Tradicionalnu modnu pistu pretvara u modno kazališnu scenu i traži drugačiji pristup prezentaciji odjeće.
Oni koji profesionalno prate modne događaje mogu zaključiti kako su dugačke piste, po kojima užurbano hodaju manekenke, postale dosadne. Publika u većini izgleda kao da prati tenis, pa okreću glavu čas lijevo, čas desno. Oni kojima je to prenaporno iz prvih redova šalju mobitelom poruke, na internetu su…
Pista ima i svoje prednosti, modeli su vidljiviji i dojam je realniji
Za nov pristup kazališnoj sceni kakvu je ponudio CAP treba imati mašte u traženju novog i drugačijeg. To ujedno traži i različit pristup odjeće koji nije jednostavan. Ne postoji bez razloga scenski kostim, koji može biti kazališni ili je izrađen za estradni nastup. On se značajno razlikuje od onog kojeg još uvijek nazivamo odjevnim.
Kako pomiriti i kako udovoljiti svima i publici i autorima i medijima. Važno je pronaći prioritete jer zasigurno nije moguće sve elemente zadovoljiti. Jesu li važniji odjevni predmeti ili samo dojam, je li važnija publika ili mediji ili je u svemu ipak najvažnija post produkcija koja ovisi o ‘priboru za jelo’?
Treba biti odlučan
U traženju novog ono što je pohvalno na ovom CAP-u to je odlučnost organizatora da u dva dana prikaže modne novitete koji su nekada bili bespotrebno prikazivani unutar četiri pet dana. Nema smisla u ovom našem brzom tempu kolekcije koje sadrže do petnaestak modela pokazivati u zasebnim terminima. Tako je CAP samo u dva dana svoje kolekcije pokazalo dvadeset i tri autora. To je svakako bilo razumno vrijeme da se sve pogleda.
Bolje je pojesti gorak kolač nego progutati gorke riječi
Tko ne proizvodi brzo, tko ne razmišlja brzo, tko ne koristi tehnologiju koja pospješuje brzinu od fotografiranja do objava, taj jednostavno ne pripada ovom vremenu. Nikada kao do sada poznata rečenica ‘vrijeme je novac’ nije bila tako značajno izražena. Objave su hitrije, fotografije revija prikazuju se odmah nakon izlaska modela na scenu. Tko prvi objavi vrijeme i mjesto događaja ponaša se kao pobjednik u sprintu. Sve je to doprinijelo da podjela medijskog kolača postane drugačija. Danas je važnije dobiti bilo koji dio kolača, pa čak i onaj koji je mali i zagorio, nego ne dobiti ništa. Pri tome je važno uljudno se zahvaliti onome tko je kolač dodijelio.
Ako govorimo o modnom osvrtu ili možda već pomalo arhaično rečeno modnoj kritici tada nema kolača. Ostaju samo riječi. Ako su prave, one mogu biti i kao šlag na kolače ili pak kao gorki šećer.
Konzumenti na riječi reagiraju snažnim emocijama. Sigurni smo kako je bolnije progutati gorke riječi nego zagoreni kolač. Zato se postavlja pitanje ima li smisla u medijskom prostoru pisati tekst koji ima poruku i čije riječi nisu samo slatki šećer već ukusno ispečen kolač?
Kako uspostaviti demokraciju u prvi red
Pitanje prvog reda na svim revijama postaje statusno pitanje pojedinaca. Upravo kriteriji tko je koje mjesto zaslužio organizatorima još uvijek stvara velike probleme. Nevjerojatno, ali taj problem predugo traje i upravo je jasno vidljiv na onim modnim događanjima gdje je pista dugačka te ima preko stotinu stolaca u prvom redu. S pravom se pitamo koliko je ‘važnih uzvanika’, a koliko kupaca koji su smješteni u prvi niz uz pistu?
Ako je PR zadužen za raspored sjedenja, onda nije upućen kako jasno uspostaviti protokol ‘prvog reda’, kako smanjiti nervozu i samoljublje. Još uvijek vlada pravilo ako imam dobru prijateljicu koja je javna osoba u njezinoj pratnji imam pravo na mjesto u prvom redu. Jedan šaljivi demokrata je rekao kako ljudi nemaju što za jesti, pa je dobro na reviji sjesti u prvi red jer to je duševna hrana.
Dobar dizajn vidljiv je na kilometre
Modnim kritičarima nije potrebno mjesto u prvim redovima da bi uočili dobru modnu kreaciju, ali kako pjesnik kaže: red je red. On je vidljiv iz svih smjerova i pozicija, samo je pitanje tko ga gleda i ocjenjuje. Pitanje je želi li se čuti riječ i pročitati suvisli i pravovaljan, stručan modni osvrt. Činjenica je da dizajneri nakon svojih revija očekuju ocjenu njihova rada koju sve teže pronalaze, no jednako tako moraju biti svjesni da će stručnog osvrta biti sve manje jer je sve više onih koji za modnu kritiku ne nalaze pravo mjesto.
Zanimljivo na CAP-u
Matija Vuica, Jelena Holec, XD Xenia design, Ivanman, Arileo, Etna Maar, Zigman
Prvu večer u potpuno novim pristupu prezentacije modne odjeće kolekciju je pokazala Matija Vuica. Već nekoliko sezona Matija se ne odvaja od omiljenog odjevnog predmeta, a to je večernje haljine. U kombinaciji slojevito složene svile i pozornih dijelova koji otkrivaju obline tijela, Matija je pokazala najvažnije u stvaranju dobrog dizajna. Ona vlada proporcijom, formom i bojom. Njezinu kolekciju neki osporavaju jer traže originalnost. Jasno treba reći da tijelo odjeveno u Matijinim haljinama izgleda zanosno. Odabirom boja ponovo je utvrdila svoj status dizajnerice koja boju voli, osjeća i pravilno koristi.
Kad je pitanje boje i forme, svakako treba pratiti rad mlade dizajnerice Jelene Holec, koja je za ovogodišnju kolekciju postavila vrlo zahtjevni zadatak. Nije jednostavno igrati se tkaninom koja ima dominantan karakter. Od dezenirane tkanine i polukružnih formi bez greške je slagala različite oblike na odjeći. Tako je pokazala da je odlično savladala dizajnerske korake i nadamo se da će i nadalje s jednakom preciznošću kreirati tako složene kolekcije.
Xenia dizajn zaštitno je lice crnog. Već niz godina vješto koristi crno i bijelo kako bi unijela slojevite forme, različite dužine i igrala se volumenom. Njezin kontinuitet i postojanost u komercijalnom smislu svakako treba istači, jer rijetki su hrvatski dizajneri uspjeli stvoriti ime i proizvodni pogon koji izrađuje njezine kreacije koje se prodaju i izvan Hrvatske. Ovogodišnju kolekciju ponovo je izradila u većem dijelu od crne, igrajući se mat i sjajnim tkaninama uz dodatak bijelog. Crno i bijelo otvorilo je prostor da gradi naglašen volumen i razigranu formu.
Kad mladi dizajner ima kontinuitet pri stvaranju kolekcija svakako ga treba prozvati talentom. Ivanman, Ivan Mandžukić pokazao je kako njegov dizajn ima uzlaznu putanju. Sve je zreliji u kreiranju i gradi odličan dizajnerski produkt. U potpunom nedostatku muške odjeće na Hrvatskom tržištu, upravo ovakav pristup daje mogućnost mlađoj muškoj populaciji da odjene dizajnirane odjevne komade koji nisu preavangardni. Smjelo odabire boje, koje izvrsno međusobno spaja, te predlaže neke manje, ali smišljeno postavljene izmjene u standardnoj muškoj odjeći kao i nove materijale.
Ako je tijelo osnova da se na njega postavi odjevni predmet, tada je kroj, odnosno konstrukcija odjeće najvažniji element. Upravo kolekcija Arileo, autorski rad Marije i Jurice Pirić, postavljena je kao skulptura koja prati oblik tijela. Precizno ugrađen svaki rez i nabori na odjeći čini ovu kolekciju sofisticiranom i tehnički savršenom. Uz tako znalački postavljene forme, odlično je odabrana tkanina koja je dio dobrog dojma. To je kolekcija za one profinjenog ukusa. Odjenuti bilo koji komad odjeće iz ove kolekcije daje sigurnost u izvrstan spoj kreativne i kvalitetne izvedbe.
Rijetki su dizajneri koji dobro znaju s pletivom. Francuzi su prepoznali svoju kraljicu pletiva Soniu Rikyel i isticali ju kao važnu dizajnericu koja zna i može s tom vrstom materijala. Nije pretenciozno reći kako bez obzira na vrstu prepleta, gramažu, boju Andrijana Subotić Pjajčik i njezina marka, Etna Maar uvijek zna kako s njim postupati. Dokazala je i ovoga puta da čvrstim i sigurnim korakom korača iz sezonu u sezonu. Za svoju novu kolekciju odabrala je više tipova pletiva u kombinaciji s viskozom. Koristila svu igru njihove mekoće, stvarajući forme koje lelujaju oko tijela. Vješto je ugradila uski plise i tako ponovo stvorila zanimljivu kolekciju.
Za kraj ovosezonskog jubilarnog Schwarzkopf Cro a Portera pečat je stavio Juraj Zigman. Ponovio je svoju priču pokazavši kako su boje važan dio njegovog dizajnerskog rada. Dobro poznaje kako u najboljem obliku koristiti dezene, pa je za novu kolekciju inspiraciju pronašao u japanskom kimonu koji je dobio novu modernu interpretaciju. Zigman se igra bojama, ali i formom koju besprijekorno gradi u točnim proporcijama. Upravo ta kolekcija zasjala je na pozornici jer je bila teatralna, ali smišljeno dizajnirana i stilistički izvrsno postavljena od glave do pete.
Tijekom dvije večeri bilo je i novih i provjerenih dizajnerskih imena. Jedni su pokazali svoje standardne kolekcije bez velikih modnih iznenađenja, dok su drugi željeli zadiviti što avangardnim pristupom ili obradom mode prema svojim pravilima. Moda koja je prisutna u našim životima stalno je u pokretu i oni koji se modom bave već sada kreću u nova istraživanja ne bi li u vrlo kratkom vremenu ponudili nešto novo, zanimljivo i dizajnerski vrijedno.
Znatiželjno očekujemo novo modno događanje i nov maštoviti producentski pristup koji smjelo može pokretati modu.
Piše: Branka Vučetić Atletić
Foto: Press