fbpx

AVATAR: PUT VODE U KINIMA OD 14.12.

„Avatar: Put vode” – upustite se novu pustolovinu na Pandori

Prije trinaest godina, slavni redatelj James Cameron predstavio je filmskim gledateljima dotad neviđeni svijet u svojem zapanjujućem epu „Avatar.” Sada taj vizionarski redatelj poziva publiku da se upusti u novu pustolovinu na Pandori s dugo očekivanim filmom „Avatar: Put vode”.

Sam Worthington i Zoe Saldaña ponovili su svoje uloge, glumeći Jakea Sullyja i Neytiri, sada roditelje pune ljubavi koji čine sve što mogu kako bi svoju obitelj održali na okupu. Kada ih nepredviđeni događaji istjeraju iz njihovog doma, Sullyjevi putuju preko golemog mjeseca Pandore, bježeći na teritorij pod vlašću klana Metkayina koji živi u harmoniji s okolnim oceanima. Ondje Sullyjevi moraju naučiti snalaziti se u opasnom vodenom svijetu i u neugodnoj dinamici prihvaćanja nove zajednice.

Osim Worthingtona i Saldañe, u filmu „Avatar: Put vode” glume nominirana za Oscara® Sigourney Weaver, Stephen Lang, Cliff Curtis i dobitnica Oscara® Kate Winslet. Film „Avatar: Put vode” također predstavlja publici talentirane mlade glumce među kojima su Britain Dalton, James FlattersTrinity Jo-Li Bliss, Jack Champion i Bailey Bass. Scenarij su napisali James Cameron, Rick Jaffa i Amanda Silver prema priči Jamesa Camerona, Ricka Jaffe, Amande Silver, Josha Friedmana i Shanea Salerna. Cameron i Jon Landau su producenti filma, a David Valdes i Richard Baneham su izvršni producenti.

Cameronov tim iza kamere uključuje scenografe Dylana Colea i Bena Proctera, dobitnika Oscara® Russella Carpentera direktora fotografije, i Oscarom® nagrađenu kostimografkinju Deborah L. Scott, uz glazbu Simona Franglena. Montažeri su Stephen Rivkin, David Brenner, John Refoua i James Cameron. Viši rukovoditelj vizualnih efekata je dobitnik Oscara® Joe Letteri; dobitnik Oscara® Richard Baneham je Lightstormov rukovoditelj vizualnih efekata/direktor 2. virtualne ekipe.

O PRIČI

Snimiti nastavak najuspješnijeg filma svih vremena zastrašujući je izazov, ali ako itko to može učiniti, bio bi to James Cameron koji je prije toga napisao i režirao dva od najuspješnijih i najomiljenijih nastavka svih vremena: “Aliens” ” i “Terminator 2: Sudnji dan”.

Jednom kad se odlučio vratiti svijetu Pandore, Cameron se posvetio pisanju i razrađivanju mnogih ideja. S više od 1500 stranica bilješki i zapleta, Cameron i Landau shvatili su da imaju više od jedne priče za ispričati. Doveli su elitnu skupinu vrhunskih holivudskih scenarista da rade s Cameronom na pretvaranju njegovih bilješki u četiri filma u kojima će se nastaviti avanture Jakea, Neytiri i nove obitelji koju su zajedno stvorili.

Ideja nije nedostajalo, a proces je trajao mjesecima, sve dok nisu osmislili priče ne samo za jedan nastavak već za niz daljnjih filmova. Novi zapleti bili su nevjerojatno ambiciozni, ali svi usmjereni na jednu središnju temu: važnost obitelji. Redatelj je želio dovršiti sve scenarije za sve nastavke prije nego što krene s produkcijom, a nakon toga se posvetio „Avataru: Putu vode”.

Herojski Jake Sully, nakon što je započeo “Avatar” kao prikovani za invalidska kolica marinac koji tuguje zbog smrti svog brata blizanca i očajnički traži novi smjer svojeg života u takvim okolnostima, sada počinje „Put vode“ kao sretno oženjeni patrijarh svoje obitelji i vođa klana Omayikaye. „Obitelj je naša tvrđava”, često podsjeća suprugu Neytiri i njihovu djecu, Neteyama (James Flatters), Lo’aka (Britain Dalton), Tuk (Trinity Jo-Li Bliss) i usvojenu kćer, tinejdžericu Kiri (Sigourney Weaver).

Međutim, Jake i Neytiri nisu previše oduševljeni time što se njihova djeca često druže sa Spiderom (Jack Champion), ljudskim djetetom koje je rat ostavilo siroče i koje je nakon događaja prethodnog filma bilo premaleno da se vrati na Zemlju.

Klan Omatikaya živio je prilično idiličnim životom više od desetljeća prije nego što rastuća zvijezda na noćnom nebu signalizira povratak ljudskih osvajača. Kada se ljudske snage i njihova ogromna razorna oprema iskrcaju na Pandoru, Sullyji i ostatak Omatikaye prisiljeni su povući se u sigurno uporište u divovskoj špilji unutar jedne od masivnih plutajućih stijena koje su dio planina Hallelujah.

„Nebeski ljudi” vraćaju se na Pandoru ne samo kako bi pokrenuli operaciju rudarenja dragocjenog minerala poznatog kao „unobtainium”. Umjesto toga, Uprava za razvoj resursa (URR) ovaj put je došla s dodatnim ciljem da kolonizira cijeli mjesec i učini ga novim domom za čovječanstvo, budući da je Zemlja na rubu toga da više ne bude nastanjiva. Uništavajući veliki dio šume, URR podiže divovski grad Bridgehead, opasan zidinama na obali oceana. Vođa URR-a je nepopustljiva generalica Francis Ardmore (Edie Falco).

Osim što imaju na raspolaganju armadu naoružanih kopnenih, zračnih i pomorskih vozila, URR je sa sobom donio tajno oružje: elitni tim vojnika koji su uskrsnuli kao nova generacija avatara pod imenom rekombinanti (rekomi). Rekomi su autonomni avatari s ugrađenim sjećanjima ljudi čija je DNK korištena za njihovo stvaranje. Ove borbene snage predvodi pukovnik Miles Quaritch (Stephen Lang).

Kao Olo’eyktan (vođa) Omatikaye, Jake uspješno predvodi ratnike klana u napadima protiv URR-a. Međutim, kada shvati da je upravo on meta Quaritchevog tima, Jake i Neytiri donose tešku odluku da je u najboljem interesu klana da Sullyjevi pobjegnu iz svoje domovine i potraže sigurno utočište na udaljenim atolima Pandore. Ta odluka razdire srce svakog člana njihove obitelji.

– Predstavlja nevjerojatnu dilemu za te likove. Učiniti ono što je ispravno za veće dobro ili ono što vam srce govori da je ispravno za vašu obitelj – kaže Cameron.

Nakon dugog putovanja preko golemih oceana Pandore, Sullyjevi stižu u dom klana Metkayina kojeg predvode Ronal (Kate Winslet) i Tonowari (Cliff Curtis). Tamo se Jake poziva na Uturu, Na’vi tradiciju koja kaže da se svakom izbjeglici koji traži utočište ono mora pružiti. Nevoljko ih prihvativši, Ronal i Tonowari upućuju svoju djecu Tsireyu (Bailey Bass) i Aonunga (Filip Geljo) da pokušaju pomoći djeci Sully da se prilagode običajima i tradiciji vodenog klana.

 

Sullyjev nestanak iz prašume ne sprječava Quaritcha u potrazi za „pobunjenikom Jakeom Sullyjem“. Kad Quaritch dobije informacije da Jake možda živi među jednim od mnogih grebenskih klanova, krene u pustošenje sela za selom u potrazi za svojim neprijateljem. Quaritcheva potraga vodi ne samo do epske pomorske bitke u kojoj se snage URR-a sukobljavaju s Jakeom, Neytirijem i Metkayinom već i do vrlo osobnog sukoba između Quaritcha i dvoje roditelja Sully.

Landau je objasnio da priča svakog nastavka ima vlastiti završetak i emocinalnu kulminaciju, ali kada se pogledaju u cjelini, četiri nastavka „Avatara“ stvorit će još veću epsku sagu. Umjesto da osjećaju vanjski pritisak povezan sa snimanjem nastavka golemog hita, filmska ekipa je dala sve od sebe da jednostavno snimi najbolje moguće filmove.

– Svaki dan postoji pritisak da snimite dobar film, ali taj pritisak sami sebi namećemo. Želimo pomaknuti granice pripovijedanja i očaravanja publike. Sve to nas samo tjera da radimo više i uistinu damo sve od sebe – rekao je Landau.

Posvetivši godine svog kreativnog života filmovima „Avatar“, Cameron kaže da je odlučan osigurati da nastavci budu zabavni i puni spektakla, ali u isto vrijeme i dirljivi i emotivni. Također ih je prožeo temama koje su mu važne – glavne među njima su briga o okolišu i, naravno, važnost obitelji.

O SNIMANJU FILMA „AVATAR: PUT VODE”

Umjesto stvaranja mnoštva novih planeta i mjeseca, James Cameron odlučio je nastaviti istraživati mjesec Pandoru. Rezonirao je da bi taj mjesec, koji kruži oko planeta plinovitog diva zvanog Polifem u zvjezdanom sustavu Alfa Centaura, mogao sadržavati niz krajolika – baš kao i Zemlja.

– Pandora je još jedan lik u filmu. Koristili smo Pandoru kao metaforu za naš svijet, a mogli bismo godinama putovati svojim planetom i ne vidjeti sva čuda koja sadrži. Stoga je Jim donio odluku zadržati radnju na Pandori i istražiti nove biome i nove kulture. Na temelju njegove ljubavi prema oceanima, kao i moje ljubavi prema oceanima, odlučili smo se za ta vodena prostranstva kao sljedeći okoliš za naše priče – izjavio je producent Jon Landau.

Cameron se obratio scenografu Dylanu Coleu da osmisli sve što se odnosi na prirodu Pandore i Na’vija, dok je scenograf Ben Procter bio zadužen za okoliše, vozila i oružje ljudskih likova.

– Obično imate jednog scenografa koji upravlja svime što se nađe pred objektivom, ali u ovoj su se priči sudarila dva svijeta: ljudski svijet, koji je tehnološki napredan i nama vrlo prepoznatljiv, i svijet Pandore, svijet Na’vija, životinja, biljaka, svega. Dylan i Ben nisu samo dizajnirali za drugi film – dizajnirali su za cijelu metanaraciju – kazao je Cameron.

SVIJET METKAYINE

Coleov zadatak uključivao je stvaranje ekosustava koji bi oblikovao cjelokupni način života klana Metkayina. Sami likovi su malo drugačije nijanse plave od klana Omatikaya i imaju drugačiju fiziologiju, s velikim šakama, širim prsima i rebrima, kao i debelim izbočinama hrskavice ispod kože, gotovo poput peraja, koje se protežu uzduž njihovih ruku i noga, kao pomoć u plivanju. Također imaju šire repove koji im pomažu u kretanju kroz vodu.

-Klan Metkayina, ljudi s grebena, prilagodili su se oceanskom životu, tako da izgledaju prilično drugačije – objasnio je Cameron.

Selo Metkayine osmišljeno je kako bi dočaralo osjećaj idiličnog života na grebenu. I baš kao što je klan Omatikaya imao svoja sveta mjesta u prašumi, pripadnici Metkayine imaju Uvalu predaka, gdje se nalazi njihovo Stablo duša. Metkayine imaju jedinstven i duhovni odnos s tulkunom, vrstom svjesnih stvorenja nalik kitu koja mogu narasti do 90 metara.

– Naša zamisao je bila da su kultura tulkuna i kultura Na’vija povezane glazbom, pjevanjem i plesom. Metkayine, primjerice, na tulkunu tetoviraju uzorke koji pričaju prošlost njihove obitelji. Odrasli tulkuni koji su prošli kroz ceremoniju odrastanja imaju tetovirana tijela i tetovirane peraje, baš kao i Metkayine jer kao tinejdžeri dobivaju svoje prve tetovaže – nadodao je Cameron.

SVIJET URR-a

Kad se ljudi vrate na Pandoru, imaju samo jedan cilj na umu: potpunu dominaciju. Putujući na floti ISV-ova (skraćeno od Interstellar Vehicle – međuzvjezdano vozilo) koje predvodi svemirski brod Manifest Destiny, naoružan do zuba URR zamijenio je stambene module, u kojima su nekoć živjeli znanstvenici i kandidati za program Avatar, teškom mašinerijom, vojnom opremom i oklopljenim vozilima. Ogromni motori ISV-ova spaljuju domaći krajolik do temelja dok se spuštaju kroz zrak.

– To je neprijateljsko preuzimanje. Prekrasna šuma pretvorena je u radijusu od 30 kilometara u zapaljenu pustoš- objasnio je scenograf Ben Procter.

Procter je zamislio njihove vojne letjelice kao ogromne industrijske konstrukcije, nešto između naftne platforme i poslovne zgrade visoke 30 katova.

– Imaju noge koje apsorbiraju udarce jer se moraju spustiti na planet. U podnožju takvog tornja od 30 katova nalazi se ogromna rampa koja se otvara, a iz nje izlazi cijeli niz građevinskih vozila, AMP (Platforma povećane mobilnosti) odijela i ljudi – rekao je Ben Procter.

Osim flote vojnih letjelica, URR u svom arsenalu ima i monstruozni, ali izrazito aerodinamični brod Sea Dragon (Morski zmaj), dugačak 120 metara i koji se može sam izdići iz vode kako bi letio po površini oceana brzinom od 140 čvorova. Sea Dragon u sebi nosi manja plovila, sva dizajnirana da pomognu u lovu na tulkune, ali i posvećena obrani samog broda. Smrtonosna armada uključuje podmornice mako naoružane torpedima. Na brodu su i podvodna odijela „Crab Suits“ (Račje odijelo) – pandan AMP odijelima, ali za oceane.

-Takvo odijelo je poput prevelike mehaničke palubne ruke koja može obavljati sve teške poslove u vodi i izvan nje – izjavio je Cameron.

HVATANJE POKRETA POD VODOM

Za „Avatar: Put vode“, Cameron i njegov tim morali su osmisliti kako snimati pod vodom.

– Ključno je bilo uistinu snimati pod vodom i na samoj površini kako bi ljudi pravilno plivali, pravilno izlazili iz vode, pravilno ronili. Sve izgleda stvarno jer su pokreti bili stvarni. I sama emocija je bila stvarna – rekao je Cameron.

Tim iza kamere napravio je golemi bazen u Manhattan Beach Studios gdje je smješten Lightstorm, produkcijska kuća Camerona i Landaua. Bazen je morao sadržavati dovoljno vode kako bi redatelj mogao replicirati oceanske uvjete u stvarnom svijetu. Dug 36 metara, širok 18 metara i dubok 9 metara te sadržavajući gotovo milijun litara vode, masivni bazen funkcionirao je kao podvodni set.

Međutim, da bi njihova tehnologija snimanja funkcionirala pod vodom, voda je morala biti bistra. Dakle, iako je Cameron isprva mislio da bi ekipa koja fotografira glumce mogla nositi opremu za ronjenje dok snimaju u bazenu, aparat za disanje je stvarao smetnje u vodi. Preostalo im je samo jedno:

– Svi koji su snimali u bazenu morali su zadržavati dah. Ako je netko dolje držao svjetlo, zadržavao je dah. Ako su upravljali kamerom, zadržavali su dah. Glumci su, naravno, morali također zadržavati dah – objasnio je Cameron. 

Kako bi im pomogli da ostvare uvjerljive izvedbe pod vodom, glumci su učili ronjenje na dah kod međunarodno poznatog stručnjaka Kirka Kracka.

Nakon što bi Cameron i urednički tim odabrali najbolju izvedbu za svaki trenutak određene scene, Cameron bi zatim upotrijebio revolucionarnu virtualnu kameru za stvaranje specifičnih kadrova. Virtualna kamera omogućila je redatelju da snima scene unutar svog računalno generiranog svijeta, baš kao da snima na stvarnoj lokaciji ili na holivudskom setu. Kroz ovu virtualnu kameru redatelj ne bi vidio Zoe Saldañu, Sama Worthingtona ili Sigourney Weaver, već njihove divovske plave likove u svijetu Pandore.

– Mogao sam vidjeti gdje bi se svi trebali nalaziti, iznad ili ispod vode, i mogao sam razgovarati s njima, dajući im upute u stvarnom vremenu na temelju onoga što sam vidio na virtualnoj kameri – izjavio je Cameron.

Nakon što su snimke virtualne kamere montirane u sekvence, dostavljene su stručnjacima za vizualne efekte u Wētā FX-u Petera Jacksona na Novom Zelandu, koji je pomogao Cameronu da udahne život „Avataru“. Pod vodstvom višeg rukovoditelja vizualnih efekata Joea Letterija, četverostrukog dobitnika Oscara® poznatog po svojem inovativnom radu na računalno generiranim likovima poput Golluma i King Konga, majstori Wētā FX radili su na očuvanju nijansi svake izvedbe.

FILMSKA FOTOGRAFIJA I KOSTIMOGRAFIJA

Većina scena akcije snimanih uživo u prvom nastavaku snimljena je u Wellingtonu na Novom Zelandu, a Cameron se za nastavke odlučio opet tamo vratiti. Sa sobom je poveo tim vrhunskih umjetnika, uključujući i snimatelja Russella Carpentera.

– Osvjetljenje koje smo imali u scenama snimanima uživo moralo se neprimjetno stopiti s bilo kojim okruženjem u kojem smo se nalazili, bilo da se radi o gustoj džungli, bilo da smo snimali pod vodom, bilo da smo se nalazili u objektima URR-a – izjavio je Carpenter.

Također su blisko surađivali kako bi osigurali da rasvjeta nadopunjuje dogovorenu paletu boja filma „Avatar: Put vode”.

– Jim želi da, pa, sve – boje, osvjetljenje, kontrasti – utječe na gledatelja, da se neuroni u našim vizualnim sustavima i mozgu stimuliraju na određeni način. Zato smo se usmjerili na boje, pazili na najmanje detalje, na kretanje kamere… kako bismo postigli taj osjećaj uranjanja u novi svijet – nadodao je Carpenter.

Taj osjećaj uranjanja produbljuju kostimi bogati detaljima koje je dizajnirala Deborah L. Scott. Scott je svakom kostimu pristupila kao da priča određenu priču. Koju ulogu igra ovaj lik u filmu? U njihovom društvu? Odjeća za novouvedene ljude s grebena morala je biti jedinstvena za njihovu kulturu i temeljiti se na resursima njihove okoline.

Iako je Wētā FX veliku većinu Na’vi kostima napravio samo digitalno na ekranu, mnogi su kostimi i veliki dio nakita izrađeni kao stvarni, opipljivi predmeti. Jedan od najintrigantnijih komada bio je svečani ogrtač koji je nosio Tonowari, vođa klana Metkayina.

– To je veliki i znakoviti komad odjeće za bilo koji lik njegovog statusa. Prvotna koncepcija proizašla je iz crno-bijelih bakropisa flore i faune koje sam pronašla – rekla je Scott.

Scott je crpila inspiraciju iz prirode, crtajući boje školjke Pāua i izlaska sunca.

EMOCIONALNI I DRAMATIČNI SPEKTAKL

James Cameron u svim svojim filmovima stvara iskustvo uranjanja u novi svijet, u kojem se gledatelji osjećaju kao da sudjeluju uz likove u njihovim avanturama. To nikada nije bilo bliže istini nego u filmu „Avatar: Put vode“ koji predstavlja novi kreativni zenit za izuzetno talentiranog redatelja koji, opet, pomiče granice filmskog pripovijedanja. Stručno koristeći poboljšanu 3D tehnologiju, Cameron udubljuje filmske gledatelje u naraciju, omogućujući im da istinski dožive okruženje Pandore s bogatim detaljima i dajući im priliku da prijeđu njezinim veličanstvenim prostranstvima zajedno s hrabrim i odvažnim junacima Jakeom i Neytiri.

– Snimamo filmove za velike ekrane. Zašto se ljudi danas okreću zabavi? Kako bi pobjegli od stvarnosti. A zasad možete pobjeći samo pomoću svog mobitela ili velikog ekrana. Kad odete u kino, izgubite se u slikama na ekranu, likovima i svijetu tog filma. Ne postoji ništa slično – izjavio je producent Jon Landau.

Iskustvo gledanja „Avatar: Put vode” još je uzbudljivije s obzirom na zadivljujuće slike i uvjerljivu priču koju su Cameron i njegovi suradnici uspjeli dočarati koristeći revolucionarnu tehnologiju, nudeći gledateljima pustolovinu koja oduzima dah – i zbog koje brže kuca srce – kakvu nikada dosad nisu vidjeli.

– S 3D i HDR tehnologijom te velikom brzinom sličica u sekundi, danas možemo prikazati kvalitetniju sliku nego što smo mogli s prvim filmom. To nadilazi ono što je prije bilo moguće, a sve što radimo smo poduzeli samo kako bi obogatili samu naraciju. Ovaj film je prozor u drugi svijet – zaključio je Landau. 

“Avatar: Put vode” u distribuciji Blitza pogledajte u kinima u IMAX®, 4DX, 3D i ostalim kino formatima od 14. prosinca, a ulaznice kupite već danas.

Facebook:  https://www.facebook.com/BlitzHrvatska/
Instagram: https://www.instagram.com/blitzhrvatska/

 #AvatarPutVode

Foto: Press – Blitz Hrvatska

Trailer: