Modna kritika….
Cro A Porter
Piše:Branka Vučetić Atletić
Kako se ukrcati na modni let
Samo visinom budžeta određujemo način avio putovanja koji može biti Business ili Economy Class. Mali ili veliki kovčeg kao i količina stvari može biti razlog plaćanja overweight-a, a sama destinacija ovisi o cilju putovanja. Upravo pod takvim uvjetima organizator ovosezonskog modnog događaja ponudio je dizajnerima let iznad Cro A Porter-a. Osigurao je karte i moramo priznati da je to bio hrabar odabir. Ponuditi publici i kreatorima ulaz u ‘zabranjenu zonu’ tamo gdje je moguće samo velikim i moćnim strojevima koje zovemo avionima nije jednostavno organizirati. Veliki hangar gdje je moguće smjestiti avion, postao je modna pozornica koja može primiti stotine posjetitelja. Protokol ulaska u tu zonu možda je postao razlogom nedolaska često viđenih poznatih javnih osoba ili je pak njihovo nepoštivanja protokola razlog da na vrijeme nisu prijavili svoj dolazak. Organizator je ponudio najbolje karte za ovosezonski modni let koje je svakako trebalo iskoristiti.
Alternativa u mraku
Jedan dio dizajnera svrstan u alternativu bio je prizemljen u Muzeju automobila Ferdinand Budicki. Možda pomalo nepravedan odabir jer upravo su oni nositelji novog, svježeg, avangardnog pristupa modi i zato su trebali biti ukrcani u prijevoz avionom. Ovako su ostali u mraku i samo dobri poznavatelji modnih kretanja mogli su prepoznati koliko je bila izvrsna kolekcija Etna Maar, dizajnerice Andrijana Subotić Pjajčik koja je i ove sezone pokazala da poznaje mekoću pletiva, izvrstan spoj krzna i tkanine. Kreirala je zanimljive nove forme kaputa, jakni i haljina. Na tržište je lansirala modu koju ne moramo bezuvjetno nazvati avangardnom samo zato što rukavi vise, a rubovi haljina i kaputa su asimetrični i ili nemarno završeni. To je odjeća koja bez problema može s modne piste izaći na ulicu u modni svijet.
Dobru kolekciju pokazala je i Ksenija Vrbanić, Xenia Design koja je ovoga puta dobila svježu notu. Oslobođena prevelike količine rezova i nabora koje je kreatorica znala koristiti u svojim kolekcijama, ove sezone dobila je novu čistoću forme. Unijela je nešto boje u svoje tradicionalno crne odjevne predmete, a igrom prorezane tkanine u dobrim proporcijama dala je modelima avangardniji izgled, ali i dovoljno komercijalan što nije jednostavno postići. Treba naglasiti kako se njezina odjeća uspješno prodaje i u Europi, Aziji i Americi.
Modni izgled muškaraca već nekoliko sezona na svoj specifičan način mijenja i Spirit by T. B. I ove sezone autor je odlučio izraditi kolekciju od crne tkanine koja se pokazala kao najsretnija varijanta da se unutar odjevnog predmeta nađe značajna količina različitih formi. Koristeći materijale kao što su metalne kopče koža odnos mat – sjajno bio je dodatno prisutan u kolekciji. Ovaj pristup modnom izgledu muškarca zasigurno pronalazi svoje kupce koji pripadaju avangardnijom populaciji.
Modni let uz check-in kontrolu
Drugu večer na letu iznad Cro A Porter-a uz pravu check in kontrolu u avio cargo području odabran je hangar za prikaz modnih kolekcija. Pokazalo se da je takav prostor najbolji odabir za velike spektakle.
Možemo utvrditi kako nitko nije ostao ravnodušan kada je avion Croatia Airlines ‘sletio’ na modnu pistu. Nakon što su se otvorila vrata hangara avion je polako klizio prema ulazu i tek tada se mogla uočiti veličina i njegova moć. Modna revija počela je izlaskom manekenki iz aviona.
Tako ogromna scenografija s tako velikim ‘strojem’ zahtijevala je možda predimenzioniran, ali moćan modni dizajn onaj koji nazivamo i Galijanovskim. Nakon što su iz aviona izašle kratke haljine sa sjajnom čipkom iz kolekcije Boudoire zablistale su tek na modnoj pisti, a ne pri samom izlasku iz aviona. Tek iz neposredne blizine vidjeli smo dobro stilističko rješenje izvedenice renesansnog fesa na glavama manekenki, cipele visokih potpetica, kratke haljinice širokog volumena u donjim djelu i haljine prozirnih tkanina koje su lelujale oko tijela. Na pisti je stvorena slika glamura na letu u ekstra Business klasi.
Nakon što je avion odletio na novu destinaciju narednih večeri kolekcije su ponovo prikazane ustaljenim tijekom. Ponuđena je CAP ekstra karta koju neki dizajneri nažalost nisu iskoristili. Kolekcije su bile prosječne i izgubljene u velikom prostranom prostoru s moćnom scenografijom.
Ipak za pohvalu je kolekcija Jet Lag. U korak s modnim trendom ovaj modni dvojac Jasmina Arnautović i Maja Virgej, drži odličan kontinuitet stvarajući iz sezonu u sezonu izvrsne mladenačke kolekcije. S jednakom ozbiljnošću pristupaju kada je pitanje ženske i muške odjeće koja je primjerenija mlađoj populaciji. Ležernost, udobne tkanine i pletiva, te pravilno odabrani modni dodaci čine ovu kolekciju dobro postavljenom. Pazeći na detalje svoje modele povezale su nemarno puštenom vezicom koja j virila iz odjeće, te rafinirano pokazale što je nit vodilja cijele kolekcije.
Kreatori koji su težili za senzacionalizmom u modi nisu u tome baš previše uspjeli. Kolekcije su bile nepovezane i utrošeno je previše različitih vrsta materijala, tkanina i pletiva. Pronalazili smo izvrsna komadna rješenja koja su trebala imati svoj nastavak u zaokruženu modnu ideju. Tako su odlični pojedinačni modeli ostali samo kao uzorak. Za rad u modi potrebno je puno znanja i tisuće modnih koraka. Pri tome treba pozdraviti sve koji stvaraju novo i drugačije, ali i oni moraju pozdraviti i osluhnuti konstruktivnu modnu kritiku.
Let u visine
Zadnja večer dala je ponajbolje modne kolekcije. Tu svakako treba izdvojiti odličnu Sonju Lamut, Soel, koja je iz sezone u sezonu sve bolja. Kontinuitet kolekcije ravne i opuštene forme, odličan odabir tkanine koja je svojim padom podržavala ‘H formu’ dobro je kombinirala s pletivom. Kao školovani dizajner u Učilištu Profokus savladala je upravo ono što je bit svake kolekcije. Dobar kontinuitet, poštivanje zadane forme i izvrstan kolorit. Duhovit je bio odabir malih tokica na glavi koje su simbolično naglašavale da se revija održava na aerodromu i da su takvi pokrovi za glavu simbol koje su nekada nosile stjuardese. Nažalost kao i većina dizajnera Sonja je priznala nerješiv problem pri odabiru obuće. Vidan nedostatak moderne i kvalitetne obuće na hrvatskom tržištu dizajnerima ne daje nikakvu mogućnost pravilnog stilskog odabra obuće.
I napokon smo dočekali Ivanman, dizajner koji se ozbiljno prihvatio kreiranja muške odjeće. Svojim prošlogodišnjim nastupom rijetki su shvatili koliko je potencijala u ovom mladom kreatoru zato ga nisu ni previše hvalili. Nadamo se da je ovogodišnjom kolekcijom baš kao školskim primjerom otvorio oči svima koji žele kreirati. Dosljedan u formi, izvrstan u odabiru tkanina i odličan u kompoziciji boja kreirao je kolekciju koja je imala svoj izvrstan početak i hrabri završetak odabravši neobičnu intenzivnu boju za stilizirano odijelo. Cjelokupni dobar dojam doprinijeli su izvrsni krojevi i dobra tehnička izvedba. Takav pristup daje nadu za buduće muške kolekcije koje nedostaju na našem tržištu.
Matija je ovom kolekcijom zaslužila kartu ekstra First Class
Finale večeri pripalo je Matiji Vuici. Ako je bilo tko posumnjao da joj nedostaje kreativne moći i da je njezin medij čipka i šljokice, ovom kolekcijom sve je razuvjerila. Možda je konačno pokazala svima kako se mora poznavati rad s bojama i tkaninama, kako se spaja mekani lepršavi šifon i vuna. Kako je moguće spojiti zelenu i boju cigle, roza i smeđe, zeleno i ljubičasto i kako na lepršavu glamuroznu haljinu postaviti vuneni kaputić. Taj rafinirani spoj različitih tkanina kao i senzibilitet pri tonskoj usklađenosti potvrdio je teoriju da glamur nije onaj gdje svečana duga toaleta u Hrvata mora biti uvijek crna. Izvrsno je postavila stiliziranu kožnu avijatičarsku kapu, što je dodatno bio dobar spoj tekstura. U nedostatku izbora cipela s pažnjom je odabrala one koje su bojom pristajale modelima i nije načinila kompromis odabravši crne koje nažalost nisu rješenje za sve modele. Matija je ovom kolekcijom zaslužila kartu ekstra First Class i tako poletjela tamo gdje drugi nisu mogli.
Let na novu destinaciju
Postati pilot nije jednostavno, potrebno je dugo školovanje, motoričke i intelektualne vještine. Samo tako može se upravljati avionom. Svaka greška u kokpitu može biti kobna i avion se ruši. Ovaj Cro a Porter let imao je dobro organizirane članove posade. Bilo bi pozitivno da u Hrvatskoj postoji još više takvih flota. Tako bi naša moda mogla dobiti krila za uzlet u internacionalna područja. Pri tome svijeni smo kako razlika pri letu uvijek postoji. Postavlja se pitanje tko i na koji način je smješten u avionsku kabinu, a za koga nema mjesta. Većina modnih autora željela bi First Class tretman, modnu kritiku kao stjuardesu uvijek uslužnu i ljubaznu, modni let siguran i bez turbulencija na putu, a slijetanje na ciljanu destinaciju sto posto sigurno. Pri svakom letu postoji rizik kao i pri ovosezonskom CAP modnom let.
Važna je bila nazočnost modne kritike da objektivno upozori kad treba vezati pojas radi turbulentnih kolekcija, a kad je moguće uživati u bojama i formi koji su u modnom smislu tako lijepo slagani kao pjenasti oblaci na plavom nebu. Moda je kao ptica voli raširiti svoja krila i letjeti bespućima. Modnim dizajnerima pružena je mogućnost da svojom maštom i kreativnošću, ali i školovanjem sigurno kao piloti upravljaju modnim svijetom. Kartu za takav let treba kupiti na vrijeme, dobro spakirati kovčege kako ne bi niša nedostajalo tako bi i let iznad Cro A Porter-a prema novim modnim destinacijama bio kreativno ugodan i tehnički siguran.
Piše: Branka Vučetić Atletić
Foto: Press