Modni osvrt: Branka Vučetić Atletić
Netko je u prolazu rekao kako je ove sezone moderno crno. Zabrinuto se pitamo, nije li isto bilo i prošle sezone?
Crno je imidž hrvatskog dizajna
Prema statistikama, koje su uvijek povezane krutim brojanjem i brojevima, ustanovljen je podatak kako smo ove sezone odgledali na Schwarzkopf Cro-A- Porteru tristo osamdeset i pet odjevna predmeta izrađena u različitim crnim tkaninama. To znači da od dvadeset i pet autora, njih petnaest je izradilo kolekcije potpuno ili djelomično u crnom. Tako smo u prosjeku imali preko šezdeset posto modela bez boje.
Je li to utjecaj naše, ne baš svijetle ekonomske situacije ili je to modni trend? Doznali smo i opravdan razlog kako se i izvan Hrvatske najbolje prodaju crne kolekcije pa ako je nešto u boji nije poželjno.
Za provjeru trenda bilo je dovoljno utipkati u tražilicu poznate svjetske stranice, koje se bave pisanjem o modi i modnim trendovima, i pregledati što kreatori od New Yorka preko Milana i Pariza predlažu za nadolazeće sezone. Statistika je pokazala kako se ponegdje pojavi nešto u crnom.
Analizirajući domaći crni modni trend doznali smo u razgovoru s našim dizajnerima kako je crno imidž njihovih kolekcija i kako crno obožavaju.
Razumljivo je poštovati osobni ukus i dizajnersku estetiku, no kako tumačiti da je baš svima crno zaštitni znak i to već nekoliko sezona i na nekoliko modnih događanja.
Čak i modnim poznavateljima dobrog dizajna bilo je naporno u tolikoj količini crnog razaznati ono što je jako dobro, manje dobro ili…
Kad smo se ponadali da će se pojaviti nešto u boji, tek tada je došlo do velikog razočaranja. Bio je to pokazatelj koliko je teško raditi s bojama kako u formi, proporciji i kompoziciji. Kreatori, koji su unutar svoje crne kolekcije dodali nešto boje, griješili su i postavili modele u disproporciji ne boje i boje. Možda je to jedan od razloga zašto većina domaćih dizajnera poseže samo za nebojana.
Matija bi trebala biti dobra vila
Za prvu večer Cro-A- Portera u kontrastu kao što je crno i bijelo bile su dvije kolekcije. Prva Matije Vujice i kolekcija Jet Lag.
– To je moja bajka – rekla je Matija i konstatirala kako je nije briga tko će njene haljine kupiti.
– Uživam u perju, volanima, čipki i šljokicama – objasnila je.
I zaista, svaka je haljina imala svoju priču.
Nadamo se da je jedan dio publike uočio znalački osmišljene dijelove povijesne odjeće iz razdoblja rokokoa, koji je doživio transformaciju. Od korzeta, koji je izgledao kao ‘željezni oklop’ s istaknutim prsima kao i stilizirane, zanosne ‘rokoko košare’ za zanosne bokove današnjeg izgleda moderne toalete. Sve to trebalo je znalački osmisliti.
Bilo bi divno kad bi Matija u cijeloj svojoj bajci bila dobra vila s krunom i širom otvorila vrata svojeg dvorca (ateljea ) i mladim kolegama pokazala kako se izrađuju korzeti, gdje mogu nabaviti ‘fišbajne’ različitih debljina i čvrstoće, kako se šiju perle na točno određene pozicije i kako se kroji čipka koja pokriva i otkriva baš kako treba sva mjesta na tijelu i kako kao čarobnim štapićem sve sašiti u samo tri, četiri tjedna. Bajka bi u tom slučaju sigurno završila kao i sve bajke – sretno!
U potpuno drugačijem stilu bila je kolekcija mladih dizajnera Jet Lag. Koristili su pleteninu, tkaninu i kožu te time pokazali kako je jako važno što stavljamo na svoje tijelo. Veselo, moderno u načinu i pristupu za mlađu populaciju pokazali su da dolazi val mladih i inteligentnih dizajner koji mogu proizvoditi dizajn ne kopirajući nikoga, stoga im treba oprostili sitne ‘dizajnerske izlete’, kao i kroničan nedostatak izbora cipela.
Ostali dio večeri protekao je u viđenim modelima koji previše nalikuju poznatim kolekcijama prije više sezona, Versace (80-ih), Burberry (FW 2011. ), Givenchy ( RTW 2013. ) i tako redom.
Sukob stilova
I drugu večer imali smo sukob dva stila, Elfs i Arileo.
Ne možemo reći kako žene ne bi poželjele imati zanosno tijelo Nine Morić koja je na pisti pokazala što dvojac dizajnera i njihova modna marka Elfs nudi za sljedeću sezonu. Bez puno investicija u nove tkanine, napravili su kolekciju koja je zabavna i njihova i to samo za one savršenog i skladnog tijela. Ako je njihova muza ona koja dobro izgleda na estradi i provokativno u uredu, takav stil je osebujan i u Hrvatskoj uspješan.
Arileo, uporno godinama pokazuje onu zahtjevnu stranu priče o stvaranju dobrog dizajna. Tehnologija, konstrukcija i dizajn nerazdvojni su dio za lijepu i skladnu kolekciju. Duhovito koriste ‘spušteni rever’ u kombinaciji bijelog i crnog, igrajući se grafikom i formom što nimalo nije jednostavno u odjevnom skladu. Osobito paze na modne dodatke, frizuru i zanimljiv make up. Kolekcija koja dokazuje da su potrebne godine rada kako bi se prepoznala kvaliteta.
Sto nijansi crne
Neobično topla treća večer, koje nije uobičajeno za ovo doba godine, i publiku i modne znalce Cro-A-Portera dovelo do različitih raspoloženja. Teško je bilo pratiti posve bezbojne modne kolekcije kao da su nastale pred najveću oluju u znaku sto nijansi crne.
Zasjala je kolekcija Hippy Garden koja je ponudila kombinaciju zlatnog s primjesom bakrenog i crnog. Odlično odabrana pletenina koja podsjeća na ‘stari saten 60-ih’ interpretirana je kroz glamuroznu siluetu, a pri tome ne zanemaruje akcent frizure i šminke. Izvrsno drapirane haljine i kombinezoni koje su uobičajeni dijelovi kolekcije, dizajnerica je vješto koristila kako bi dodala moderni pristup današnjeg izgleda dotjerane žene.
Crna kolekcija Line Exclusive, pokazala je kako se može stvoriti dobar dizajn kad su u pitanju crne večernje haljine. Nadamo se da će sljedeća sezona biti u svježijim tonovima, koje je kreatorica znala koristiti bez imalo straha.
Jednako uspješna bila je i Etna Maar s dijelovima kolekcije u kojima je pokazala kako izvrsno poznaje mekoću pletiva i kao je važno istraživati u formi. Bilo bi dobro kad bi i potencijalni kupci prepoznali da pletenina ne mora uvijek biti usko priljubljena uz tijelo, već da ona ima svoj prirodni pad i težinu koju treba moći i znati koristiti za stvaranje dobrih odjevnih predmeta.
Rusku noć u crno bijeloj varijanti pokazala je i Madame Demode. Njezine kolekcije uvijek odišu snažnom autorskom crtom pa je i ove sezone na svoj osebujan i vrlo dobar način pokazala kako se može igrati crnim i bijelim, a da ne bude dosadno. Nepogrešiva u stilističkom pristupu, što njezinu kolekciju stavlja u vrh autorskih kolekcija, dala je na znanje da takva kolekcija nije komercijalama , ali je svakako prožeta osobnošću i namijenjena onima jakih karakternih crta.
Za kraj boje
Najrazigranija kolekcija Cro-A-Portera bila je kolekcija dizajnera Zigmana. Pokazao je da vješto i odlučno kombinira boju, a kvadratne uzorke pravilno uklapa u dijelove odjeće. Svojom opsežnom produkcijom pokazao je i onaj zahtjevan dio koji se veže uz pitanje kako izraditi tako velik broj odjevnih predmeta. Postavio je upečatljiv početak, kompaktnu sredinu i osmišljen kraj. Možemo to proglasiti školskim primjerom kako publiku do kraja držati u napetom ritmu, bez obzira na onaj dio koji se tiče osobnog ukusa. Možemo zahvaliti da je večer završila u pozitivnom ritmu odlično postavljenih boja, velikih otisnutih dezena i zanimljivog pomalo provokativnog stilskog izgleda.
I za kraj modne prezentacije mlada Sonja Lamut koja sve zrelije postavlja svoju kolekciju. Igrala se kvadratnim fonom koju je omekšala eko krznom i pletenim šalovima i kapama. Kao školovana dizajnerica duhovito je uvela kalotu i otvorila proreze za uši, na sličan način kako su to radili i stari Egipćani. Odabirom boja dala je svježinu za nastupajuću sezonu.
Zadnja večer donijela je na pistu boje. Svi autori pokazali su da je sezona što se tiče boja optimistična. Predlaže se od smirenih tonovima sve do šarenih dezena, no neki previše podsjećaju na poznate marke D&G kao i prepoznatljivu formu Viktor and Rolf, i neodoljivu sličnost ‘inspiriranu’ kolekcijom RTW Lanvin 2013. Njegove kolekcije već više sezona snažno utječu na domaći dizajn.
Pritisak koji se stvara na svjetskoj modnoj sceni uz pojavu mladih, talentiranih dizajnera, uz više sezonsku produkciju stvorio je mnogima probleme uz pitanje kako smisliti nešto novo.
Kad utjecaj etabliranih dizajnerskih imena, pređe rub i postaje kopija, tada moramo reagirati. Hrvatska može i mora izdvojiti se i pokazati da ima potencijal kako stvoriti svoj modni imidž, a pri tome ne treba biti u strahu i omatati se u sto nijansi crne.
Foto: Zvonimir Atletić
Fotogalerije:
Matija Vuica: [nggallery id=299]
Jet Lag: [nggallery id=300]
ELFS: [nggallery id=301]
Arileo: [nggallery id=302]
Etna Maar: [nggallery id=303]
Madam Demode: [nggallery id=304]
Zigman: [nggallery id=305]
Sonja Lamut: [nggallery id=306]