ČETVRTAK NA ZAGREBDOXU: BROJNA DOKUMENTARNA IZNENAĐENJA
Iz izloga broj četiri izabrali smo maštovitog talijanskog policajca, hrvatske političke liderice, oskarovke Poitras i Kopple, domaće rokere, masterclass Tihomira Ladišića, novi film Wernera Herzoga, životinje Zagreb filma, Getty Images i kažnjenog Bad Blue Boya
– Što se ovog filma tiče, isto mislim da kad bih ga ja pravila ne bi tako izgledalo. Puno toga nedostaje, upravo s te razine činjenice da je ona bila najmoćnija ili jedna od najmoćnijih liderica Europske Unije, ne samo Njemačke nego i Europske Unije. Jedna od kreatorica svih mogućih politika Europske Unije i jedna od najutjecajnijih političkih osoba na svijetu – objasnila je Jadranka Kosor o filmu Merkel.
S polovinom 19. ZagrebDoxa iza nas, raduje što još uvijek možemo tvrditi kako su brojna dokumentarna uzbuđenja i promišljanja tek pred nama. Iz festivalskog izloga posebno smo izdvojili jedinstvenog talijanskog policajca Gigija zvanog zakon (19 sati, dv. 2) te blok Teen Doxa (17 sati, dv. 5) s ocem i sinom zaljubljenima u utrke (Utrka krntija), kompliciranim odnosom blizanaca u idiličnom krajoliku (Oaza), iskustvima i uličnim aktivizmom mladih Ukrajinaca (Daleko) te nastojanjima na obnovi njihova školovanja (Kad odrastem).
Dvije oskarovke začinile su filmski, a hrvatske političke liderice i Tihomir Ladišić razgovorni dio četvrtka, no tu su i retrospektive Zagreb filma, novi film Wernera Herzoga, hrvatska postnovovalna rock scena (s gostima iz niza popularnih bendova) te lepeza intrigantnih tema poput izraelske militarizacije mladeži i hrvatskog navijača s pogrešne strane zakona.

Foto: Julien Duval
Četvrtak u 15 sati otpočeo je ponovljenom projekcijom Istočne fronte (dvorana 2) Jevgena Titarenka i Vitalija Manskog, kao i Rebara Farah Hasanbegović te Istražitelja Viktora Portela (dvorana 4). Sve su navedene projekcije bile besplatne. U isto vrijeme u dvorani 5 novinar, urednik, voditelj i ratni izvjestitelj Tihomir Ladišić održao je u sklopu ZagrebDox Pro-a masterclass pod naslovom Konflikt zona na temu nepristranosti, kulturološke kompetencije, mogućnosti kretanja, provjere informacija i gubitka kolega u ratnom izvještavanju.
U 15:30 u dvorani 1 prikazivao se biografski film Gumbo koalicija u kojem dvostruka oskarovka Barbara Kopple u sebi svojstvenom angažiranom stilu filma istine prati dvoje boraca za ravnopravnost i socijalnu pravdu, Marca Moriala i Janet Murguíju. Istovremeno se u dvorani 3 mogao vidjeti Nevinost Guya Davidija, razoran prikaz mentalne i stvarne mobilizacije izraelske djece i mladeži čija se razmišljanja rekonstruiraju iz dnevnika i kućnih snimaka.
U 17 sati u dvorani 2 u Regionalnoj konkurenciji pozornost su privukli domaći kratkometražni rad Josipe Krčelić Enemies 86 o pripadniku navijačke skupine Bad Blue Boys i dugometražni mađarsko-hrvatski film U posjetu Fortuni Mátyása Kálmána o sredovječnom paru dobitnika na lutriji. Nakon projekcije s publikom razgovarao je Mátyás Kálmán.

Foto: Samir Cerić Kovačević
U dvorani 4 isto je vrijeme bilo rezervirano za obilježavanje 70 godina Zagreb filma pod naslovom “Dokumentiranje divljine”. Mogli su se vidjeti tri restaurirana kratkometražna prirodoznanstvena filma Branka Marjanovića (Lisica, Submarina i Lepeza sv. Jakova) te jedan Zvonimira Berkovića (Balada o pijetlu), tek mali uzorak iz kataloga više od 1400 dokumentarnih djela bogate djelatnosti jedne od povijesno najznačajnijih hrvatskih produkcijskih kuća. Nakon projekcije uslijedio je razgovor s doktorom biologije Dušanom Jelićem i snimateljem Sandijem Novakom o tome kako sigurno snimati divlje životinje u njihovu staništu, a ulaz na program bio je besplatan.
U dvorani 5 u 17 sati niste smjeli propustiti posljednju priliku za spomenute Utrku krntija, Oazu, Daleko i Kad odrastem iz programa Teen Dox.
U 17:30 još jedna oskarovka, Laura Poitras, stupala je na scenu s Ljepotom i krvoprolićem (Međunarodna konkurencija), filmom o aktivistkinji i fotografkinji Nan (Nancy) Goldin koji posebnu pažnju posvećuje njezinu obračunu s farmaceutskim mogulima iz obitelji Sackler. Film je nominiran za Akademijinu nagradu te je tek drugi dokumentarni dobitnik venecijanskog Zlatnog lava. U 17:30 u dvorani 3 nudila se prilika za ponovno gledanje Prečica i Karaoka raj.
U 19 sati, uz razgovor s redateljem Alessandrom Comodinom uživalo se u Gigiju zvanom zakon (Regionalna konkurencija), seoskom policajcu i pasioniranom vrtlaru suočenom s valom samoubojstava. Usprkos makabrističnom sinopsisu, riječ je o humornom i poetičnom filmu sa zadivljujućim protagonistom koji plijeni pažnju, ujedno i djelu koje su neki kritičari stavljali u istu rečenicu sa Jacquesom Tatijem! Uz drugu i posljednju projekciju Cabralovog sjećanja i Na skliskom terenu (Međunarodna konkurencija, dvorana 4) upriličio se i razgovor s redateljem Kirilom Nenaševom, dok se u dvorani 5 gleda Hamletov sindrom.

Foto: Scena.hr
Čak dva paralelna ZagrebDoXXL događanja obilježio je festivalski četvrtak u 19:30. U dvorani 1 uz projekciju hrvatskog filma Iz sve snage (r. Dimitar Dimitrovski Diba) o domaćoj postnovovalnoj glazbenoj rock sceni i nezavisnom glazbenom izdavaštvu održan je opsežniji razgovor s autorom i protagonistima filma – članovima Hladnog piva, Kojota i Overflowa, Denykenom i Aleksandrom Dragašem. U dvorani 3 uz film Merkel Eve Weber, raskošan portret trostruke autsajderice (žene, znanstvenice i Istočne Njemice) koja je postala prva njemačka kancelarka i svjetska liderica, održan je panel “Žene u politici” uz sudjelovanje Sandre Benčić, Jadranke Kosor i Katarine Peović te moderaturu Ivane Dragičević.

Foto: Scena.hr
Foto: Scena.hrU 21 sat u dvorani 2 u programu Majstori Doxa rijetko je tko propustio novi film Wernera Herzoga U vatri: Rekvijem za Katiju i Mauricea Kraffta, nastavak genijeva istraživanja odnosa čovjeka i prirode temeljem arhivskih snimaka ekscentričnih protagonista – ovoga puta strastvenih vulkanologa koji su, prije pogibije u Japanu, napravili neke od najspektakularnijih snimaka vulkanskih erupcija.
U dvorani 4 latvijska Zemlja još jedne legende, Ivarsa Seleckisa, novi je izdanak Green Doxa – film o pet godina u životima pet seoskih obitelji koji potiče na razmišljanje kako o budućnosti poljoprivrede, tako i o biti dokumentaristike. U dvorani 5 Povijest svijeta prema Getty Imagesu (r. Richard Misek) i Tiha ljubav (r. Marek Kozakiewicz) dali su aktivističku studiju o vlasništvu, profitu i moći temeljem kataloga najvećeg komercijalnog digitalnog fotografskog repozitorija, odnosno obiteljsku priču o konzervativnom tinejdžeru, starijoj sestri koja o njemu skrbi nakon majčine smrti i njezinoj djevojci u homofobnoj poljskoj sredini.
U 22 sata u dvorani 1 bila je raspjevana irska Sjeverna zaobilaznica, a u dvorani 3 Dolazak proljeća u Buču zaključio je intenzivan festivalski četvrtak.
ZagrebDox održava se uz potporu Grada Zagreba i Hrvatskog audiovizualnog centra. Sve novosti i informacije o ZagrebDoxu dostupne su na službenoj mrežnoj stranici http://zagrebdox.net/ te na društvenim mrežama Festivala.
Foto: Scena.hr, Julien Duval, Samir Cerić Kovačević