fbpx

Verdijev Requiem pod ravnanjem Petera Tiborisa!

Peter_TiborisVelebni Requiem Giuseppea Verdija u Hrvatskom narodnom kazalištu Split će 2. studenoga, na Dušni dan izvesti solisti, Zbor i Orkestar splitske Opere pod ravnanjem maestra Petera Tiborisa, američkog dirigenta grčkog porijekla, glazbenika duge i bogate dirigentske, ravnateljske i producentske karijere. Solisti su Kristina Kolar, Jelena Kordić, Paolo Lardizzone i Ivica Čikeš. U godini u kojoj glazbeni svijet obilježava dva stoljeća od rođenja vjerojatno najvećeg opernog skladatelja splitski će teatar tako, nakon Macbetha, Sicilijanskih večernji, Nabucca, baleta Verdi, te nedavne premijerne Traviate izvesti i njegovu veličanstvenu Misu za mrtve.
– Verdijev Requiem Američkog simfonijskog orkestra pod ravnanjem Petera Tiborisa bio je profinjena vatra. Tiborisova izvedba grandiozne partiture… odisala je iznimnom iskrenošću koja je prenijela svaku ekspresiju… uglačana vatra  – pisao je Washington Times povodom Requiema u njujorškom Lincoln Center. Peter Tiboris je umjetnik koji je osim kao dirigent već puna tri desetljeća prisutan i kao glazbeni ravnatelj i producent. Umjetnički je voditelj producentske kuće MidAmerica Productions koja je pod njegovim vodstvom organizirala gotovo 1200 koncerata u cijelom svjetu, od čega više od 500 u Carnegie Hallu i Weill Recital Hallu u New Yorku, od kojih je Tiboris mnogima i dirigirao. Dirigirao je u prestižnim koncertnim dvoranama, teatrima i festivalima u 20 zemalja svijeta, a europski je debi imao 1983. na Dubrovačkim ljetnim igrama, gdje je ravnao Moskovskom filharmonijom. Osnovao je i do danas vodi Manhattan Philharmonic kao glazbeni direktor i dirigent, glavni je gostujući dirigent talijanskih Orchestra da Camera Fiorentina i Collegium Symphonium Veneto, glazbeni direktor i dirigent varšavske Pan-europske filharmonije,  a 2000. pokrenuo je Međunarodni egejski festival u Hermoupolisu, na grčkom otoku Syros na čijem je čelu sve od njegova osnutka.
Peter Tiboris ravnao je izvedbama ovog Verdijevog djela mnogo puta, pa tako i 2007. u Carnegie Hallu u počast velikom dirigentu Arturu Toscaniniju na 50.u obljetnicu njegove smrti. Toscaninijeva je obitelj tom prigodom poklonila dirigentski štapić kojim se Arturo Toscanini služio u posljednjoj fazi svoje karijere. Njega maestro Tiboris danas koristi na biranim nastupima, pa će tako njime ravnati i splitskom izvedbom.
Verdijev je svoj Requiem posvetio velikanu talijanske književnosti 19. stoljeća Alessandru Manzoniju. Izvedeno na godišnjicu Manzonijeve smrti u crkvi Sv. Marka. Pod ravnanjem samog autora djelo je izveo veliki ansambl od 120 pjevača i gotovo stotinu svirača i doživjelo golem uspjeh. Odmah nakon praizvedbe začuli su se prigovori zbog atipičnosti Requiema zbog melodramatičnosti i gotovo svjetovnog ozračja nekih dijelova. Iz tih je razloga djelo dugo pratila ocjena kako je riječ o ‘posljednjoj Verdijevoj operi u crkvenom ruhu’ koju je izrekao utjecajni njemački dirigent i skladatelj Hans von Bülow. Često su se razlozi tog navodnog prodora profanog u Requiem tražilo u religijskim uvjerenjima Verdija koji je bio agnostik, no razlozi različitosti Verdijeve Mise za mrtve od onih do tada skladanih leži u njegovoj spoznaji kako je u modernim vremenima i glazba evoluirala, pa se više ne može i ne smije skladati na način Palestrine. To je ključ za razumijevanje ne samo Verdijeva Requiema, nego i većine glazbenih oblika koji ne rabe umjetnost kao pomoćno sredstvo katehizacije, i unatoč religioznom nagnuću još su samo de iure liturgijski obred, a de facto su ‘umjetnička ugodnost’.  Requiem odražava Verdijeva promišljanja o religiji i životu. S jedne strane postavlja masu zbora, a s druge soliste, četiri individue koje, svaka na sebi svojstven način, preispituju smisao egzistencije, pitanja sudbine, Boga i konačnosti smrti, ali i vjeru u onozemaljski život u koji vječito sumnjamo, ali se i nadamo da jest. Kao solisti na predstojećoj će splitskoj izvedbi nastupiti sopranistica Kristina Kolar, mezzosopranistica Jelena Kordić, talijanski tenor Paolo Lardizzone i bas Ivica Čikeš, nacionalni operni prvak.
Izvedba u splitskom Hrvatskom narodnom kazalištu započinje u subotu, 2. studenog u 20 sati.

Foto: Press Scena.hr