fbpx

Vesna Grandeš: L. Navojec me odvela na prve predstave!

Učiteljica plesa…

Za portal Scena.hr Vesna Grandeš otkriva svoju plesnu priču

Vesna Grandeš– U Hrvatskoj od plesa jedva preživljavam. Vodim svoju plesnu školu ‘Funkadelik‘ s Alenom Sesartićem i to mi je izvor zarade – plesni tečajevi, gaža niti nema ili ih ima nešto, ali ih ne plaćaju kako treba. Neki ljudi besplatno plešu u spotovima, a što je očaj živi. Često ispitujem sebe  – tko sam ja, gdje ja idem s ovim? Jesam li dovoljno dobra, koga zanima popping i locking? Često nemam para za otići u inozemstvo na događanja, a moram ići. I onda kako raditi još više na sebi, a novaca slabo. Rad s mladima, koji žele dio mene, me diže – započinje svoju plesnu, ali i životnu priču diplomirana učiteljica plesa i umjetnica. Dodaje kako se u Hrvatskoj uvijek traži isti stil plesa i polugole djevojke te nitko ne želi raditi nešto drugačije. Vesna Grandeš pleše od djetinjstva.

Prva nagrada, pa rat

Do prve godine fakulteta je živjela u Šibeniku. Prvu nagradu je osvojila s dvanaest godina u talent showu ‘Pokaži što znaš’ i to plesnom točkom Michaela Jacksona.
– Mama je rekla – mogli bi je upisati na balet. Vježbala sam doma sama svaki dan u dnevnom boravku. Skidala sam sve pokrete s VHS kazeta, spotova, filmova Flashdance i Breakin i to ujutro, dok je mama bila na poslu jer nije voljela prašinu po stanu koju sam dizala – kroz smijeh se prisjetila Vesna. A onda je počeo rat.
– Sve je otišlo u mrak, ali doslovno. Tako da jedino plesanje i izražavanje  90-ih za mene je bilo po klubovima. Ljudi bi se micali kad bi ja bila u elementu – priča plesačica.

“Larisa Navojec je kriva i to pozitivno”

Upoznavanje plesa kao disciplinu i filozofiju života za Vesnu počinje 2000. godine s Larisom Navojec.
– Larisa Navojec je za sve kriva i to pozitivno. Odvela me na prve predstave, seminare i Platformu prvu i tu je bilo to ‘što je pjesnik htio reći’ doživljaj. Znala sam da pravila ne postoje i da ako si uporan vrata se otvaraju. Suvremeni ples me je uzeo ‘na prvu’ i normalno da sam htjela više, odugovlačila sam taj fakultet i trenirala kod Larise.

Odlazak u London

– A 2003. godine sam otišla za London jer sve se poklopilo kad je trebalo, morala sam otići da saznam što još ima tu u svijetu za mene, što se još može otkriti i naučiti. Otišla sam u nepoznato – nastavlja. Vesni je u Londonu bilo teško jer je studirala i radila razne poslove.
– Znala sam da ne mogu biti plesač jer te tamo gutaju, ali uloga edukatora mi je uvijek bila privlačnija, onda je došla dozvola, pa Royal Academy of Dance. Oni me zapošljavaju i tu je samo šibalo na bolje. Druga vrsta plesa koja mi ulazi u život i pod kožu je hip-hop, popping i locking. To su prve street dance tehnike započete 70-ih u Americi. U Hrvatskoj popping i locking je još uvijek nepoznato područje – govori Vesna.

Povratak u Zagreb

Umjetnica se 2011. godine vratila u Zagreb. Kaže kako ovdje promovira street dance kulturu u vidu radionica i plesnih evenata poput Streetforme koja se događa u sklopu Platforme svake godine u travnju pod podrškom Plesnog centra Tala. Vesna ima puno nastupa u inozemstvu jer ovdje nema puno takvih događanja.
– Idem na natjecanja u London, Pariz, Njemačku, Mađarsku…, što god se može. Kod nas Zagreb ima nekoliko natjecateljskih događanja na kojem se i nastupa. Morala sam čak otputovati u Aziju na nekoliko tjedana, tamo je popping i locking popularan, da se još više educiram i pokupim njihovih stilova i načina rada. Konstantan rad na sebi i odlazak u inozemstvo nužno je potreban jer u Hrvatskoj takvu motivaciju, inspiraciju i edukaciju ne mogu dobiti. U Zagrebu vodim kolektiv Brutala s Mariom Vrbancem u Plesnom centru Tala i radimo projekte i plesne predstave. Writing Poems možete pogledati u Pogonu Jedinstvo 21 i 22. prosinca – naglasila je umjetnica. Otkrila nam je i najvažnije razlike plesne scene u Hrvatskoj i u inozemstvu.

Znam te, znaš me…

– Kao prvo mali smo i svi se znamo. Otkad sam došla u Hrvatsku, niti jednom mi nije trebao životopis, a u Londonu sam ga ‘updejtala’ svaki mjesec za poslove i projekte. Kod nas se poslovi dobiju po principu – znam te, znaš me i važno je znati tko pripada kojem klanu i tko s kim pije kavu. Ovdje vlada teški amaterizam. Nemamo dosta filmova i reklama tako da su i audicije male, nikakve i rijetke. Imamo pjevače koji bi spotove, a ne bi nas platili, imamo tvrtke koje nas traže za događanja, a dali bi nam 200 kuna za gažu. Katastrofa. U inozemstvu sam tipa za ‘Talk- Talk’ reklamu dobila 15 tisuća kuna za tri dana snimanja, a za spot Calvina Harrisa pet tisuća kuna. Ovdje ako se dobije 100 eura za gažu super si prošao – iskrena je Vesna. Iako je razočarana, Vesna želi ostati u Hrvatskoj jer je ovo njezin dom.

“Mogu me angažirati Severina, Rozga…”

Kaže kako se neće predati jer je ples dio njezinog života. A njezini planovi su – nastup na inozemnim platformama, Funkadelik škola, Streetforma, Yogurt novi funk projekt Baby Dooksa. I na kraju ovog razgovora Vesna poručuje:
– Mogu me angažirati Severina, Rozga, Kerum, Todorić i Tedeschi

Foto: Igor Cvetković, privatni album