Kolumna…
Piše: Branka Vučetić Atletić
Završio je tjedan važan za hrvatsku modnu scenu. Nove kolekcije domaćih dizajnera bile su podijeljene u dva bloka i tri lokacije. U prostoru Gliptoteke revija I-GLE, te potpuno novi koncept City New Now, koji je dizajnerima omogućio artistički pristup modnoj prezentaciji. Na Zagrebačkom velesajmu Ivica Skoko i Robert Sever sa samostalnim revijama, a u istom prostoru svoje kolekcije prikazali su Arileo, Klisab, Marina Design, BiteMyStyle by Zoran Aragović, Price on Request, Morana Krklec, Ivana Janjić, Anthony Avangard, Twins, Jelena Holec, Unesthetik, pobjednica Fashion Incubatora Marijana Cigić i gostujući modni brendovi iz regije Mates i Mateyneira.
Nagrada Ana Lendvaj
U Muzeju suvremene umjetnosti u sklopu Fashion hr-a u čast svoje legendarne novinarke i modne kritičarke Ane Lendvaj, koja je preminula prije dvije godine, Večernji list utemeljio je modnu nagradu. Ujedno je predstavljena i knjiga Povijest hrvatske mode. U ovoj knjizi Ana Lendvaj obradila je povijest mode i predstavila ULUPUH-ovu sekciju za oblikovanje odijevanja.
Modni svijet uvažavao je Anu, a njezine modne kritike smatrale su se najrelevantnijim
Modnim dizajnerima bilo je važno što će napisati, hoće li ih spomenuti ili ne, u svojim modnim kritikama i osvrtima. Zato se čini posve nevjerojatnim da se na dodjeli tako važne nagrade nisu mogla vidjeti ona dizajnerska imena koji su iščekivala sa zebnjom svaku napisanu riječ kao i svi oni koji su ponizno dolazili, klanjali se, pozdravljali je na svakoj reviji. S Anom, koju sam poznavala i nebrojeno puta do nje sjedila na raznim revijama, nikada nisam razmjenjivala svoje profesionalno mišljenje. Razgovor se svodio samo na duhovite komentare oko kojih smo se manje više slagale. Ona je modu apsolutno razumjela i u samo nekoliko rečenica jasno je dala do znanja koliko je nečija kolekcija kvalitetna. Jednako tako nije se ustručavala napisati i oštre rečenice kada je to bilo potrebno. Za dizajnerski rad koji nije bio dovoljno dobar nije trošila riječi smatrajući da i za dobre kolekcije ima premalo prostora u novinama. Možda je i to razlog nedolaska većeg broja dizajnera koji danas uživaju u senzacionalističkim naslovima gdje kolekcije ostavljaju publiku bez daha ili su to modni komadi što svaka žena mora imati u svojem ormaru.
Razlog ne dolaska može biti i sama dodjela nagrade za najbolju kolekciju 2017. Nagrade su obično kao kamen u cipeli. Bol i napetost traje sve dok kamen ne izađe iz cipele. Ovogodišnja nagrada po ocjeni stručnog žirija za najbolju kolekciju 2017. Dodijeljena je Nataši Mihaljčišin i Martini Vrdoljak Ranilović i njihova modna marka I GLE.
Bez modne kritike
I tako ostavljajući Anu Lendvaj, većina je zaključila kako je modni svijet ostao bez modne kritike. Neki su to prihvatili s olakšanjem, jer lakše je čitati neistinite pohvale, nego stručne i ne baš pohvalne modne osvrte. Pa ipak moramo zaključiti da zasigurno postoje oni koji znaju i mogu sve dobro procijeniti i napisati točno i stručno, ali njihove riječi utapaju se u tisućama onih koji modu površno poznaju. Još uvijek Ima nas koji možemo reći kako poliester nije svila, akril nije vuna, kimono nije raglan, a blejzer nije sako. Teško se pomiriti kada je jasno napisano da kolekcija ima nižu komercijalnu vrijednosti ili da nema kreativni doseg. Stoga možemo postaviti pitanje da li svi koji pišu stručnu kritiku sami sebi čine medvjeđu uslugu. Mržnja, netolerantnost i neugodne riječi znaju biti nerijetko na društvenim mrežama kada se ‘kreativci’ osjete prozvanim.
Ovosezonski modni prijedlozi
I GLE su imale čast otvoriti ovosezonski Fashion hr u Gliptoteci. Dosljedne u svojem modnom stilu koristile su asimetriju, dobro poznate hlače širokog volumena, izvrsno postavljene otvore na odjeći i vještu kombinaciju raznih vrsta tkanina. Nova platforma Citi new now ostavila je prostor mladim dizajnerima da pokažu svoju kreativnost i individualan pristup modi. Za tako hrabar potez ipak je potrebno puno više iskustva i istraživanja da bi odjevni predmeti bili kako kreativno tako i modno interesantni. U svojem modnom opusu dugih haljina Ivica Skoko ostao je vjeran glamuru. Čipka, perlice, biseri, kristali u kombinaciji s prozirnom tkaninom postavljeni su u usku formu da bi što više istakli ljepotu ženskog tijela.
Robert Sever, vratio se dobro poznatom jeansu. Držao se provjerene standardne forme koju ta tkanina voli, dok je svojim lepršavim haljinama dao cvjetne motive. Svoj iskorak napravio je kada je pitanje odjeće za plus size model Luciju Lugomer i tako postavio novu formulu odijevanja.
Arileo je i ove sezone pokazao da suvereno vlada izradom dobrog kroja. Od savršenih kombinezona izvrsnih hlača i tunika ovaj bračni par Marija i Jurica Pirić pripadaju onoj vrsti dizajnera koji pridaju veliku pozornost vrhunskoj izradi što je važno u cjelokupnom dojmu odjevnog predmeta.
Kolekcija modne marke KLISAB, pripada grupi dizajnera koji zaslužuju pozornost. Ovom kolekcijom pokazali su da razumiju slijed unutar stvaranja dizajnerske odjeće kako formom, tako i bojom i krojem. Nadam se da će i u buduće imati uspješne kolekcije i da će i možda malo hrabrije istupiti u kombinaciji boja i tkanina. Za pohvalu su i njihove torbe koje su stilistički bile izvrstan dio njihove kolekcije.
I za kraj najbolja ovosezonska kolekcija je rad dizajnera Zorana Aragovića i njegovog BiteMyStyle. Inspiraciju je pronašao u Meksiku i to u pravoj mjeri kada se inspiracija traži. Najkvalitetniji dio Zoranovog rada je njegov dizajnerski kontinuitet. Njegove kolekcije iz sezone u sezonu imaju njegov prepoznatljiv rukopis, ali su svježe, drugačije u formi i nove u boji. Upravo ovom kolekcijom pokazao je po ne znamo koji puta kako izvrsno poznaje trend spajanja raznovrsnih tkanina i pri tome ne griješi u proporcijama i odnosu struktura i boja. Zato njegovi odjevni predmeti izgledaju odlično, no rijetki su dizajneri koju baš tako vješto umiju izraditi model kojem nema zamjerke, a sastoji se od tako zahtjevnih kombinacija. Ono što je važno naglasiti da su odjevni predmeti izvrsno stilistički postavljeni i da nikada ne griješi u odabiru cipela i modnih dodataka. Ova odlična kolekcija s prizvukom Meksika daje za pravo da ga svrstamo u sam vrh dizajnerskog rada kada je pitanje boje, forme i kroja.
Za svaku pohvalu su i frizure koje ne samo da su odlično stilizirane za kolekciju Zorana Aragovića, već sve frizure koje je izradila Katica Topčić i njezin tim koje pripadaju izvrsno osmišljenim kreacijama frizura za sve ovosezonske kolekcije.
I kako bi završili modni priču u duhu Ane Lendvaj nikada dovoljno mjesta i novinarskih kartica za sve što smo željeli napisati.
Piše: Branka Vučetić Atletić
Foto: Press – Fashion.hr – Matej Grgić