Za portal Scena.hr…
Glazbenik se prisjetio početaka karijere kad je surađivao s Dinom Dvornikom te pjevao kao predgrupa Johnnyju Štuliću, otkrio je zašto su mu devedesete bile bolne godine te što misli o estradi
Piše: Eta Kočić
Neno Belan (53) ovog ljeta nema vremena za odmor jer ima turneju Jadranom kao i nastup na šibenskom festivalu ‘Večeri dalmatinske šansone‘. Skromni Splićanin s riječkom adresom na sceni je više od 30 godina. Njegovi hitovi iz vremena dok je svirao u Đavolima i danas su rado slušani u eteru, a prije desetak godina, kad je započeo novu karijeru s bendom Fiumensi, zacementirali su njegov status zvijezde stoga i ne čudi da je ovaj kantautor jedan od najizvođenijih u Hrvatskoj. No put do uspjeha bio je trnovit. Kako su izgledali počeci njegove karijere kad je surađivao s Dinom Dvornikom te pjevao kao predgrupa Johnnyju Štuliću, zašto su mu devedesete bile bolne godine te što misli o estradi danas i glazbenim talent showovima otkrio je za portal Scena.hr.
– Na terenu danas prolazi svakakva glazba, a Severina i Rozga svakako spadaju u red najuspješnijih. No isto tako dobro prolaze Oliver, Vatra, Parni valjak, klape što je žanrovski različito. Moj stav prema ‘lakim notama’ je da to sve ovisi o ukusima jer svatko ima pravo na svoj izbor. Glazba danas ne treba biti prebanalna da bi bila zabavna, a osim zabave u sebi može sadržavati i neku drugu dubinu, vrijednost, poruku. Također mislim da glazbeni urednici na radijima, televizijama pa i diskografskim kućama imaju ozbiljan zadatak i odgovornost da odgajaju publiku jer je to bitno za razvoj kulture jednog naroda. Nažalost mnoge stvari su danas pogrešno postavljene i ne funkcioniraju kako treba – kaže Belan, koji će u kolovozu na festivalu “Večeri dalmatinske šansone” izvesti novi duet. Otpjevat će ga s Majom Posavec, glumicom kazališta Komedija i pjevačicom grupe Detour.
– Nastupit ću s autorskom pjesmom ‘Tvoj glas’. Do suradnje s Majom došlo je slučajno, kao što se i većina stvari u kojoj karijeri događala. Maja je s bendom bila gošća na moja dva koncerta u zagrebačkoj Tvornici i tada smo otpjevali moj stari duet ‘Ljubav postoji zbog nas’ koji sam izvorno pjevao 1991. s glumicom Anjom Šovagović – Despot. Tad sam primijetio da nam se glasovi lijepo uklapaju i da to zanimljivo zvuči, pa sam došao na ideju da snimimo duet – ističe Neno.
Svirati sa Štulićem bilo je kao da sam nastupio sa Stonesima
U karijeri je osim ovog s Anjom snimio duete i sa Zoricom Kondžom, Massimom, a autorsku pjesmu ‘Ella E’ otpjevao je s Dinom Dvornikom. S njim je, kaže Neno, surađivao i na njegovu prvom albumu ‘Zašto praviš slona od mene’. Suradnje s Dinom, dodaje, bile su i više nego živopisne zbog njegova luckastog karaktera.
– To je izgledalo otprilike ovako: Dino nije imao ništa od pjesme kad bi došao u studio te bi lupao svoje ritmove po bilo čemu. Lupao je po miksetama, ormaru, stolici i istovremeno vikao na producenta Dragana Lukića – Lukyja da to isprogramira što je ovaj i radio. I dok je Dino pjevao neke dionice tipa na-na-na, čačkao po klavijaturi, Gibonni je s papirom i olovkom šetao hodnikom gore dole i pokušavao smisliti tekst, a moja kolegica Tilly i ja, koji smo bili zaduženi za back vokale smo to sve u čudu promatrali. Nakon nekoliko sati rodila se antologijska pjesma ‘Zašto praviš slona od mene’, a ostalo je povijest – prisjetio se Neno. No osim Dvornika, Belan je na početku karijere nastupao i kao predgrupa tada megapopularnoj Azri.
– Bila je to slučajnost! Azra je tad u mjesnoj zajednici u Splitu imala koncert, a ja sam sa svojim bendom ‘Narodno blago’ bio predgrupa. Smiješno je bilo to što smo kao predgrupa otpjevali tadašnja dva aktualna Azrina singla ‘Balkan’ i ‘A šta da radim’. Johnny je to čuo i kad se popeo na binu viknuo je: ‘Gdje je onaj mali što je svirao prije’. Za mene je to tada značilo kao da sam nastupao sa Stonesima. Uglavnom bilo je to jedno simpatično iskustvo, a on mi je ostao u lijepom sjećanju – govori kantautor.
Glazbom sam se počeo baviti na opći užas moje majke
Iako se glazbom oduvijek htio baviti, Belan je ipak prvo upisao telekomunikacije na FESBU u Splitu. Dogurao je do zadnje godine i onda je, kako kaže, na opći užas svoje majke napustio fakultet i počeo svirati s Đavolima. No, dodaje, mami danas nije žao jer je izgradio uspješnu karijeru. Obožavateljice su ih osamdesetih godina doslovno gušile pismima. Na njih je, kaže Belan, odgovarala njihova prijateljica Maja koliko je god stigla, a neki su žicali kazete, autogram karte pa čak i kazetofone. No početkom devedesetih, raspali su se Đavoli, ali i njegov brak. Neno ističe kako mu je to bilo najbolnije razdoblje u životu.
– Postoji uzrečica da što te ne uništi, ojača te. To je doista bilo moje najbolnije razdoblje, ali nikad nisam dopustio da potonem. Kad se bend raspao jednostavno sam pokupio stvari i odselio se iz Splita u Zagreb u potrazi za kvalitetnijom budućnošću. Radio sam na novim pjesmama i sve je nekako krenulo. Što se tiče braka, bivša supruga i ja smo to civilizirano riješili. Odajem nam priznanje na tome. Danas smo odlični prijatelj, podignuli smo zajedno kćer i možemo i dalje računati jedno na drugoga u životu – govori pjevač. Dodaje da je u karijeri imao nekoliko uspona i padova, a u jednom takvom periodu kad se, kaže, borio za vlastitu egzistenciju, radio je kao DJ.
– Svačime sam se bavio. Kao dječak znao sam glavne gradove svih zemalja svijeta zbog čega sam bio glavna atrakcija u roditeljskom domu, dok sam studirao popravljao sam televizore i zarađivao za džeparac, a eto radio sam i kao DJ jer ničija karijera nije pravocrtna. To je bio način da popravim kućni budžet koji je u to vrijeme bio ozbiljno ugrožen – prisjetio se Neno.
Porin treba glazbenicima, iako se i bez njega može
Pjevač godinama živi u Rijeci, a kako je samac nije mu strano ni obavljanje kućanskih poslova. Odjeću za nastupe također kupuje sam jer ipak je on, kako kaže u šali, rođeni stilista. Belan je danas jedan od najizvođenijih autora u Hrvatskoj te od glazbe, na sreću, može živjeti.
– Pravilo je da pravila nema. Kao član HGU-a (sindikata glazbenika) poznato mi je da u Hrvatskoj ima nekoliko tisuća registriranih glazbenika i to od top zvijezda pa do onih kojima su svirke po hotelima i svadbama dopunsko zanimanje. I sad tu ima svakakvih slučajeva. Netko je veoma uspješan i živi više nego dobro, netko živi solidno, a ima i onih koji jedva sastavljaju kraj s krajem – kaže Neno, koji je također i višestruki dobitnik hrvatske glazbene nagrade Porin. Ističe kako je svaka statua Porina imala svoju ulogu tijekom njegove karijere, no smatra kako je danas to sve pomalo devalviralo.
– Nadam se da će se uspjeti vratiti na stare staze slave i vrijednosti. Porin ipak treba glazbenicima, iako se i bez njega stvarno može – govori Neno. Dodaje kako se bez truda, odricanja, talenta te, što je najbitnije, autorskog rada ne može izgraditi uspješna karijera.
– Danas postoje reality glazbeni showovi gdje se otkrivaju mladi talenti. Takvi showovi su čista zabava. Oni mogu možda pomoći nekome za početak karijere, možda minimalno, ali ni izbliza toliko koliko ti mladi ljudi to zamišljaju. Isto tako ne znam bi li pristao biti u žiriju jednog takvog showa. To bi ovisilo o trenutku, a ako bih, onda bi to bilo isključivo iz zabave i honorara. Nikako iz razloga jer mislim da bi na taj način mogao podići razinu kulture u Hrvatskoj – zaključio je Neno Belan.
Foto: Press, ALH, Scena.hr