Ekskluzivno za Scena.hr…
Dok promatram entuzijazam i kreativnost talentiranih mladih ljudi, iz različitih umjetničkih područja, fokusiranih na jedan zajednički cilj, potičem ih i podržavam jer me veseli vidjeti njihov napredak, rekao je operni redatelj te dodaje da je najveći izazov bio napraviti umjetnički vrijednu predstavu sa skromnim sredstvima
U Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu sutra će biti izvedena opera ‘Lukava mala lisica‘ Leoša Janáčeka. Režiju potpisuje Mathias Behrends. Operni redatelj i voditelj opernog studija na Bern University of Arts otkrio nam je scenski koncept opere.
– Iako se u libretu radi o susretu i komparaciji ljudskog i životinjskog svijeta, prekrasna modernost Janáčekova glazbe nosi veliku važnost po mom mišljenju. Stoga je i scenski koncept moderan, o čovjeku u ekstremnoj situaciji automobilske nesreće i njegov unutarnji ‘road movie’ glavna su vodilja moje scenske realizacije – kazao je Mathias za portal Scena.hr. Opera ‘Lukava mala lisica’ zajednički je projekt Muzičke akademije, Akademije dramske umjetnosti, Akademije likovnih umjetnosti, Tekstilno-tehnološkog fakulteta, Arhitektonskog fakulteta, Studija dizajna, Fakulteta političkih znanosti i zagrebačkoga HNK-a. A redatelj već nekoliko godina razvija suradnju između Hrvatske i Švicarske.
Hrvatska – Švicarska
– A posebno za studente i profesore glazbe. Na Međunarodnoj ljetnoj akademiji Biel, čiji sam umjetnički direktor dugi niz godina, već se usavršavalo mnogo sjajnih hrvatskih glazbenika podržanih s našim švicarskim stipendijama. Također redovni su i stipendisti Švicarskog opernog studija na Sveučilištu u Bernu. Drago mi je da je Muzička akademija u Zagrebu uključena u razvoj te suradnje. Važno je da studenti imaju podršku – ispričao je Mathias. Redatelj kaže da je najveći izazov za sve uključene u stvaranje opere bilo napraviti umjetnički vrijednu predstavu sa skromnim sredstvima.
Skromnim sredstvima do umjetnički vrijedne predstave
– Kako svi znamo, opera je skupa umjetnost odnosno skup mnogih i ekonomski zahtjevnih umjetnosti (glazba, gluma, kostimografija, scenografija itd.). Samo kreativnošću postići sve ono što inače umjetnici kupuju kako bi realizirali do kraja svoju umjetničku ideju, nije bilo lako. Ali s pametnim konceptom, željom za znanjem i stvaranjem te uz dobru volju moguće je stvoriti nešto lijepo – naglasio je Mathias. Zanimalo nas je koliko se ova predstava razlikuje od ostalih koje je Mathias režirao u svojoj bogatoj karijeri.
– Prije svega, radi se o sjajnoj ideji zajedničkog projekta nekoliko fakulteta u suradnji s HNK Zagreb. Voditi ih sve kroz moj koncept i zamisao čini ga posebno zanimljivim. Ova opera je zaista izazov za mlade ljude. Duboka filozofska tema, zahtjevna glazba kako za pjevače i orkestar, tako i za publiku. Janáčekove opere su na redovnom programu gotovo svih svjetskih opernih kuća, i za sjajne hrvatske rasne glasove velika je prilika svladati ulogu i koncept opere te u budućnosti položiti audiciju za istu u nekom od europskih kazališta. Dok promatram entuzijazam i kreativnost ovih talentiranih mladih ljudi iz različitih umjetničkih područja fokusiranih na jedan zajednički cilj, potičem ih i podržavam jer me veseli vidjeti njihov napredak. Nadam se da sam im uspio prenijeti nešto novo – otkrio je redatelj. Mathias kaže da mu je u karijeri posebno drago bilo režirati kompozicije kao Bachova ‘Johannes Passion’ i Pergolesijev ‘Stabat Mater’, koja je čak izvedena u muzeju Mimara u Zagrebu.
– I zaista uživam u režiranju Händelovih i Mozartovih opera – rekao je redatelj. Nakon projekta u Zagrebu, Mathias režira opernu produkciju sa studentima njegovog odsjeka Švicarskog opernog studija Sveučilišta za umjetnost u Bernu, ‘The Old Maid and the Thief’ G.C. Menotti i ‘Rita ou Le Mari battu’ G. Donizetti.
– I veoma se radujem suradnji s proslavljenim dirigentom Stefanom Lano, kojeg sam ove godine pozvao kao profesora u rezidenciji da zajedno radimo na ovom projektu: dvije opere u jednoj večeri – rekao je Mathias za portal Scena.hr.
Foto: Mathias Behrends priv. album