fbpx

Ekskluzivno: Anđelo Jurkas: Film i knjiga Zbog tebe!

Intervju….

Piše: Eta Kočić

Anđelo JurkasPublicist, književnik, novinar te redatelj Anđelo Jurkas nedavno je u Zagrebu završio snimanje filma ‘Zbog tebe‘. U toj atipičnoj ljubavnoj priči glumit će neka od najistaknutijih imena glumišta poput Nataše Janjić, Leone Paraminski, Senke Bulić, Stojana Matavulja, a snimljen je i soundtrack na kojem su Hladno pivo, Urban&4, Kawasaki 3P, Lovely Quinces, Pavel, General Woo… Premijera filma će biti za Valentinovo 2016., a u  prosincu ove godine predstavit će se i istoimena knjiga na temelju koje je i nastao film. Anđelo je u ekskluzivnom razgovoru za portal Scena.hr govorio o tome zašto će prvo promovirati film, pa tek onda knjigu koju je ranije napisao te što misli o filmskoj sceni u Hrvatskoj.

Scena: Zašto ste odlučili prvo snimiti film, pa tek onda objaviti knjigu?
Teško je racionalizirati emotivnu potrebu i osjećaj da nešto moraš završiti izbaciti iz sebe i uobličiti u formatu u kojem se najlakše izražavaš. Kroz sliku, zvuk i riječ. Odgovor je dakle potreba. Kad nešto moraš učiniti bez da te itko tjera osim sebe samoga. Redoslijed zapravo nije bitan i nije stvar nekog pomnog promišljanja ili odluke obzirom da je rad na oba djela išao vrlo paralelno ne oduzimajući primat jedno drugom, dapače, sadržajno se nadopunjuju, obzirom na to da su komplementarni, ali i drugačiju prirodu filmskog i literarnog medija kao zasebnih teritorija pop kulture. Film i knjiga ‘Zbog tebe’ proizvod su nekoliko godina pripremanja, mjeseca snimanja i nekoliko dana prilično adrenalinskog izbacivanja nagomilanih ideja i varijacija na bazi teme ljubavi i iz tog proizašlih raznih varijanti žensko-muških, žensko-ženskih i muško-muških odnosa te vrsta veza koje iz tih odnosa proizlaze.

Scena: Hoće li se knjiga prodavati i gdje?
Prodavat će se, kako ne. U najslobodnijoj mogućoj prodaji. Možda i na aukciji. Na izložbama knjige zasigurno jer neće imati klasične promocije već izložbe – obzirom da se radi o unikatnom primjerku. Ali ćemo zaobići u RH već godinama uvriježeni i svakidašnji način derogiranja vrijednosti književnog rada po kojem je vrednovanje nečijeg rada svedeno na minorne postotke ili promotivnu djelatnost pri kojem se autore tretira kao rookieje. Stoga će umjesto jadnih tiraža biti ponuđena u unikatnom primjerku i izdanju od dizajna, korica do zadnje strane, ali poglavito sadržajem. Bit će obložena staklom i tek kad se nađe netko dovoljno gorljiv da iskešira 350.000 kuna ili dovoljno spretan da ukrade razbije alarmiranu i video zaštitu, taj će saznati zašto je cijena kolika je i zašto se isplati.

Anđelo JurkasScena: Izjavili ste kako film odgovara na pitanje –  “što biste učinili za osobu koju volite?”,  pa što biste vi učinili?
Pružio joj ruku, zagrlio, poljubio najfrancuskije moguće i rekao: “Dođi Charlize, bit će fora, smijat ćemo se, bit će zajebano ponekad, ponekad teško, ali uspjet ćemo.”

Scena: Koja je poveznica između ljudi, pop kulture, pištolja, izbora, vjere, gluposti. Opisuje li to tipični Balkan?
Pa u samom pitanju je zapravo i križaljka odgovora. Poveznica je ljubav. I to kako utječe na slagalicu pobrojenih termina. Tipični Balkan opisivala bi još zgodna sociološka studija turbo folk kulture, suprotstavljanja krajnosti i težnji dijela ljudi i prostora da vuku k zapadu, a dijela dobro pozicioniranih u istočnjačkim tezgarenjima. Nikako naći neki mir i pomirljivu sredinu. To je Balkan. Tempirana bomba. Prostor krajnosti. I nemira.

Scena: Zašto ste odlučili angažirati hrvatske bendove te kakvu glazbu inače slušate?
Glazba je neodvojiv i bitan dio pop kulture, interesa i filmašenja kako ga vidim. U ‘Zbog tebe’ glazba je prisutna ne samo atmosferski već sadržajno kao dio oko kojeg se vrte dijelovi radnje, referiraju likovi, proizlaze neki obrati, na tragu škole Tarantina, Scoresesea ili Finchera koji silno puno pozornosti daju glazbi kao podcrtavanju dramatike među likovima. Angažirali smo domaće bendove zbog prirode trenutka i odgovarajuće situacije, a to su Pavel, Urban, Hladno Pivo, Irena Žilić, Judette, Dunja Ercegović, Sabina Herman, Mayales, General Woo, Kawasaki 3p, Krankšvester. Svi oni nevezano za stil glazbe dijelovi su mainstreama, što po medijskom praćenju što po koncertnim navalama, što po tržišnim rezultatima vrednovanja glazbe. Damir Avdić i Seven That Spells jesu alternativniji u odabiru, ali to je samo zato jer su vrhunski predstavnici žanra i jer im glazbe sjajno sjeda na situacije u filmu. Što se pak tiče slušanja glazbe, slušam mahom od klasike preko glazbe prošlog i tekućeg stoljeća, a ako je pitanje tko su mi najdraži izvođači lista je opet preduga, ali recimo da bi se našli oko slavljenja Rage Against The Machine, Public Enemy, Beastie Boysa, Chemical Brothers, The Clash, Talking Heads, The Jesus Lizard, The Mule, Jona Spencera, Otisa Reddinga, Bjork, PJ Harvey, Nicka Cavea, Rolling Stonese, Brucea Springsteena i još par stotina emotivnih, agresivnih, pokretačkih i divnih.

Anđelo JurkasScena: Smatrate li da će se nakon Matanićeva uspjeha u Cannesu ili izvrsnih kritika filma Ivone Juke ipak nešto više pokrenuti na filmskoj sceni u Hrvatskoj?
Na filmskoj sceni u Hrvatskoj već se duži period nešto pokreće. Pokreće se Vinko Brešan koji radi odlične i gledane filmove, Kiki Milić koji ima sjajan ‘Broj 55’, Nevio Marasović koji se razvija u vrhunskog redatelja pogotovo nakon ‘Vis a Vis’, pokrenuo se Schmidt s ‘Metastazama’ i ‘Ljudožderom vegetarijancem’, šteta što se češće ne pokreću Ogresta i Hribar i Vlatka Vorkapić koji su radili sasvim pismene, gledane i zabavne filmove, Ognjen Sviličić se svako toliko pokreće, ali mu film zbog ozbiljnosti propadne u opnu da se Hrvatima ne gleda drametina, isti je problem imao i Bobo Jelčić, Danilo Šerbedžija sprema vjerujem dobru stvar, uskoro će se pokretati Šeregi sa svojim debi naslovom nadam se, pa Vitez junior koji prema trailerima ima prilično anarhičnu komediju. Dado Matanić je s devetim filmom uspio probiti internacionalno opno i dokazati kako se upornost i izdržljivost isplati nevezano za imanje filmskog genija ili ne. Sestre Juka su imale najbolji medijski odrađen marketing plan i usmenu predaju oko filma koji je meni jedan od najboljih u novom mileniju, no nažalost kino publika ga nije popratila u zasluženim desecima tisuća posjetitelja. Naš sljedeći igrani film koji počinjemo snimati krajem rujna i snimamo ga do ljeta 2016. tako i premijera ‘Zbog tebe’, nadam se pripadat će spomenutom gornjem domu hrvatskog novog filma. Za generalno bolju percepciju i bolji tretman hrvatskog filma i stav prema istom bojim se da treba proći možda jednako dvije dekade sustavnog rada koliko je trajalo ujebavanje i traljav maćehinski odnos na svim terenima od distributerskog, marketinškog, producentskog, kvalitativnog i inih razina tretmana filma. Svakako se treba ugledati na vaše primjere iz pitanja, pa se baciti iz sve snage, strasti i uvjerenja i na sadržaj i na formu i plasman i tretman domaćeg filma’ in general’, tada slutim bolje dane.

Scena: Je li lakše glumiti ili pisati scenarije te što vam je od onoga što radite najdraže jer niste samo režiser i glumac već i glazbenik, novinar, književnik…?
Kad se baviš poslovima koji su ti strast, onda je sam proces rada dovoljna nagrada i ne postoji kategorija lakše teže već sve podvodiš pod gušt. Tim više ako si pritom nužno upućen na suradnju s prijateljima, ljudima koje neizmjerno cijeniš zbog njihove predanosti radu, talenata, rezultata te zajedničkog uživanja i suradnje na stvarima, projektima, djelima koje nekako sam pokreneš i iniciraš a oni u njima prepoznaju kvalitet i ‘feelgood moment’.

Foto: Merlo De Graia, Goran Berović, Dalibor Grubačević, Press