Modni osvrt…
Piše: Branka Vučetić Atletić
Biti zaljubljen u modu možda bi mogli nazvati ‘sindromom Marie Antoinette‘. Kako u zaljubljenosti često vladaju emocije povezane s ljubomorom, nesigurnosti, ushićenjem, sitnim lažima, moramo dobro ocijeniti što znači zaljubiti se u modu. Oprezni bi trebali biti i oni koji su zaljubljeni u svoje modne uratke i koji nerado prihvaćaju modnu kritiku kao nešto objektivno. Mogu li oni preboljeti sindrom zvan Marie Antoinette uživajući u lažnim komplimentima i stalnim dodvoravanjima, riječima koje ništa ne znače, kao što je često ponavljanje modni izričaj, materijal umjesto riječi tkanina, koža, pletivo, bazični krojevi umjesto osnovna forma kroja i tako redom sve do nosivih komada, za koje ne znamo jesu li komadi dijelovi namještaja ili odjevni komadi.
S razlogom se pitamo možemo li zaljubljeniku u svoj dizajnerski rad uputiti savjet, konstruktivnu kritiku i hoće li je moći razumijeti ili utonuti u svoje snove zaljubljenosti?
Moramo i trebamo objektivno i argumentirano govoriti i pisati jer u modnoj ponudi koja je svakodnevna teško je čak i dobrim poznavateljima kvalitetnog i modnog dizajna odabrati, selektirati i pravilno ocijeniti. U tako velikoj ponudi svi se pomalo osjećamo kao u trgovačkom lancu gdje je na policama mnoštvo artikala različite kvalitete i cjenovne vrijednosti.
Neobično, ali istinito. Hrvatska ima malo tržište, ali ima velike zaljubljenike u modu. To se moglo vidjeti na ovosezonskom Schwarzkopf Cro A Porteru. Kreatori su pokazali kako ne odustaju od mode u koju su zaljubljeni jednako kao i mnogobrojna publika. Moda i ljubav trebala bi biti spoj koji rađa novo, baš kao što novi život može nastati u ljubavi i braku. Poneki put nije sve baš tako idilično. Moda može biti laskava i prevrtljiva pa je pitanje trebamo li modu neograničeno ljubiti. Jedne sezone žuta, druge dugačka, treće uska pa široka. Lakomisleno ulazimo u ljubavni odnos, a već sljedeće sezone može nastupiti razočaranje i pitanje kako smo uopće mogli biti zaljubljeni u prošlosezonsku modu.
U što smo se zaljubili ove sezone na Schwarzkopf Cro-A- Porteru?
Pažljivi promatrač mogao se zaljubiti u inteligentan dizajn. Onaj koji nosi svježinu, dobar kroj i dobru tehničku izradu. Svježinu su donijeli i neki mladi dizajneri koji su otvorili vrata drugačijem pristupu dizajna. Zato treba tolerirati tehničke nedostatke, nepreciznost kao i sitne nedorečenosti unutar kolekcija.
Mladi dizajner Mario Vijačkić odabrao je materijal umjetnog porijekla. Iskoristio je njegovo svojstvo tako što se poigrao njegovim volumenom. Neobrađenim rubovima dobio je novu slobodnu formu odjevnih premeta i dobro otvorio put kreativnom radu.
U grupu mlađih dizajnerskih imena može se svrstati Jet Lag. Iz sezone u sezonu izvrsno pokazuju kako treba stvarati odjevni dizajn koji ima sve elemente uspješne kreacije. Odjeća je namijenjena mlađoj populaciji. Odabirom tkanina i pletiva, boja i ležerne forme kreatorice su uspjele unijeti mladenački veseo duh.
Sonja Lamut također pripada mlađoj obrazovanoj generaciji dizajnera. Ona izvrsno poznaje modna kretanja pa je uspostavila dobru komunikaciju potencijalnog tržišta s odjećom koju kreira. Pripada grupi dizajnera čije kreacije su tražene. Njezina kolekcija ima izvrsnu osobnu notu koja je protkana zanimljivim odabirom tkanina i forme.
Kontinuiranim radom i dobrim poznavanjem konstrukcije odjeće uspjela se osloboditi nepotrebnih dodataka pa kolekcije svake sezone postaju sve zrelije.
U nedostatku muške odjeće na području dizajna u Hrvatskoj svakako treba izdvojiti kolekciju Ivanman. Pažljivim odabirom tkanina i boja, te izvrsnim detaljima kao što su ovratnici i detalj oko vrata kao naglašen simbol ‘muške krutosti’, kreator je postavio kolekciju za muškarce koji imaju saznanja što je moderan pristup odjeći. Izvrsno koristi raznolik volumen i raglan rukave pa tako postiže igru naglašenog torza u kombinaciji s uskim hlačama.
Zamjerku treba svakako proslijediti onim dizajnerima koji iz sezone u sezonu previše surfaju internetom pa je utjecaj kolekcija Celine, Chloe, Burberry, toliko vidljiv da nas vrijeđa. Svi koji prate modna kretanja na poznatim svjetskim događanjima imaju saznanja što rade poznati i manje poznati kreatori, zato nikako ne razumijemo je li u pitanju drskost, neznanje ili nedostatak vlastite kreativnosti? Istoj kategoriji pripadaju oni koji koriste duhovitost koja je najmoćnija kvaliteta dizajna. Za to je potrebno studiozno proučiti i kreirati odjeću jer tu ne postoje improvizacije i nedorečenost. U tom slučaju preporuka je da treba dobro prouči dizan Jean Paul Gaultiera.
Već nekoliko sezona Etna Maar i Madame Demode postavljaju kolekcije koje možemo nazvati inteligentnima.
Etna Maar koristi prirodne tkanine kojima ostavlja ono najljepše. Smišljeno koristi lan tako što ga možemo prepoznati i po padu i po strukturi. Odlično koristi osnovnu bazu kroja obične camicie s klinovima ispod pazuha. Dobra forma i pravilan odnos proporcija unutar odjevnog predmeta, nabori i rese na pravom mjestu, sve je doprinijelo da kolekciju proglasimo najboljom do sada. Uspjeh je i u tome što je nosiva, a ipak odudara od klasično krojene odjeće. Interesantni su i modni dodaci, nakit, kao i uvijek izvrsno kreirana pletenina.
Inteligencija koju nosi kolekcija Madame Demode inspirirana je Tibetom. Minuciozan rad vidljiv je u prošivenim oblim naborima koji su postavljeni na točno određenim mjestima na rukavima, prednjem ili leđnom dijelu. Svaki odjevni predmet izgleda kao skulptura na kojem je svaki prošiv, nabor, kopča smišljeno postavljen. Njezina odjeća upravo je namijenjena onima koji imaju dovoljno duha da ju odjenu, a kada to učine sigurno će u takvoj odjeći uživati.
Za svaku pohvalu su kolekcije koje ‘nisu nosive’, ali kreativno nove te imaju notu komercijalnog. Uspjeh tako dizajnirane odjeće sigurno imaju neke modne marke čije odjevne predmete rado nose i poznate javne osobe.
Toj grupi pripada i Arileo koji ove sezone zastupa izgled žene francuskog šarma u odjeći savršenog kroja. Tako nastali modeli izvrsno pristaju uz tijelo. Otvori na hlačama postavljeni su upravo s mjerom koliko je potrebno da bude interesantno, a ne vulgarno. Odabirom jednobojnih tkanina postigli su ljepotu lelujavim titrajima oko tijela.
Tijekom svih večeri u kolekcijama većine kreatora bile su zastupljene duge haljine. Možda je to težnja za glamurom u ova krizna vremena ili pak realna potražnja? Uzdasi publike za traženim ili pak izgubljenim glamurom poneki puta dovode do neopravdanih pozitivnih kritika. Tako sve što je dugačko, svjetlucavo, prozirno, u struku rezano pa široko dobiva epitet glamura. Nažalost to nije tako. Treba znati razliku između dugačke večernje i koktel haljine.
Svoj tradicionalni glamur na pisti je pokazao i Boris Pavlin kolekcijom večernjih haljina. Prelijepe tkanine na kojima su nizane perle, uz klasičan kroj, bilo je dovoljno da žena izgleda lijepo i otmjeno.
Kolekcija Neba također ima preporuku, vidi dotjeranu ženu u lepršavoj haljini od svile ili šifona.
I ove sezone Matija Vuica uzela je svoj čarobni štapić i jednim potezom postavila zahtjevnu kolekciju haljina s zavidnim brojem odjevnih komada. Ujednačena, kako tonski tako i formom, imala je pravilan slijed, svoj početak i kraj. Ponovo je napravila kolekciju od čipke i perli s mnoštvom interesantnih dodataka tkanica i kićanki kao i umetaka i ukrasa od srebra. Osim osnovne forme haljina priljubljenih uz tijelo, dala je mašti na volju i stvorila neke vrlo interesantne nove odjevne forme.
U grupu onih koji su zaljubljeni u haljine svakako pripada Zigman. Vratio se svojoj najvećoj ljubavi, a to su volani. Dezeni na haljinama sklop su boja i motiva koji se dobro isprepliću, jednako kao što i uske haljine dobro stoje uz tijelo. Zigman je kreator koji voli energiju boja, a njegove kreacije prožete su pomalo agresivnošću i spektaklom. Ipak, on je osjetljiv na detalje pa pazi pri izboru važnih dodataka kao što su što su cipele, frizure i make up. Tako je njegova kolekcija uz dodatnu pomoć 3D projekcije bila pravo finale modnog događaja koji svake sezone traži što veći prostor ne bi li ugostio sve one koji su zaljubljeni ili jednostavno vole modu.
Piše: Branka Vučetić Atletić – Zaljubljenost u modu
Foto: Zvonimir Atletić
Fotogalerija:
Arileo [nggallery id=400]
Etna Maar [nggallery id=401]
Madame Demode [nggallery id=405]
Jet Leg [nggallery id=404]
Mario Vijačkić [nggallery id=407]
Matija Vuica [nggallery id=408]
Zigman [nggallery id=412]
Hippy Garden [nggallery id=402]
Nebo [nggallery id=409]
Pavlin [nggallery id=410]
Ivanman [nggallery id=403]
Linea [nggallery id=406]
Sonja Lamut [nggallery id=411]