fbpx

Baletom Derviš i smrt Igora Kirova završava 63. Splitsko ljeto

Split…

Medijski pokrovitelj Scena.hr

Derviš i smrtPraizvedbom baleta Derviš i smrt koreografa Igora Kirova na pozornici Hrvatskog narodnog kazališta Split u ponedjeljak 14. kolovoza 2017. godine završit će 63. Splitsko ljeto. Po motivima istoimenog romana Meše Selimovića, jednog od najznačajnijih djela književnosti ovih prostora, libreto je načinio nagrađivani makedonski pisac Sašo Dimoski a glazba za predstavu djelo je glazbenika i skladatelja Gorana Bojčevskog. Predstavu izvodi Balet HNK Split, a naslovnu ulogu Derviša tumači nacionalni prvak HNK u Zagrebu Tomislav Petranović. Po završetku predstave bit će uručene festivalske nagrade Judita, nakon čega će splitsko-dalmatinski župan Blaženko Boban festival proglasiti zatvorenim.
– Moj je zadatak kao koreografa prikazati suočenje s vlastitom dušom i pokušaj oslobođenja duše, što bi u konačnici, kad svi zastanemo i udahnemo, svakome trebalo biti cilj – kaže koreograf i ravnatelj splitskog Baleta Igor Kirov.
– Derviš iz romana je simbol duše koja transcendira sve geografske, religijske i ostale vanjske odrednice koje su nam nametnute rođenjem i bivanjem u određenom prostoru. Svojom koreografijom pokušavam zaroniti iza toga, u podsvjesno, u potragu za ljudskom biti.
Derviš i smrtLibretist Sašo Dimoski, mladi makedonski teatrolog, dramaturg i književnik značajnog i opsežnog opusa, narativnu Selimovićevu teksturu libreto reorganizira u devet cjelina, devet glavnih scena preko kojih se romaneskna fabula asocijativno povezuje s devet arhetipskih putovanja duše i tijela, od osobnog pakla, preko osobnog čistilišta, do osobnog/intimnog raja. Glavna se dramaturška intervencija u odnosu na Selimovićev roman odnosi na uvođenje lika duše samoga protagonista, derviša Ahmeda Nurudina. Trijada derviš, njegova duša, smrt osnova je na kojoj se izgrađuju međusobni odnosi svih likova u libretu ovog suvremenog baleta. S druge strane, doktrine i abeceda sufizma, artikulirana preko inicijacije duše i tijela pojedinca zalutalog u labirintima duhovne i svjetovne vlasti, osnovna je linija kojom je ispisan libreto ovog baleta. Moj je zadatak kao koreografa prikazati suočenje s vlastitom dušom i pokušaj oslobođenja duše, što bi u konačnici, kad svi zastanemo i udahnemo, svakome trebalo biti cilj.
Goran Bojčevski, makedonski klarinetist sa slovenskom adresom, skladatelj je impresivnog opusa u kojem spaja klasičnu glazbu, jazz i balkansku etno glazbu. Glavnu temu glazbe Derviša i smrti nosi klavir, gudači, uz korištenje elektronike i specifičnih istočnjačkih puhačkih instrumenata, duduka i neya. Ostatak autorskog tima čine Aleksandar Nošpal, jedan od najistaknutijih makedonskih kostimografa i modnih dizajnera, redoviti kreativni suradnik Igora Kirova, te scenograf Slaven Raos.
Izvedba započinje u 21 sat i traje sat i 15 minuta.

Foto: Press – Vladimir Resner, Valentino Bilić Prcić