Kolumna…
Piše: Branka Vučetić Atletić
Komunikacija je važan čimbenik našeg života koja otvara ili zatvara sva vrata. Postoji značajan broj napisanih knjiga, objava i uputa o verbalnoj komunikaciji koja se stručno ocjenjuje. Nažalost, vizualna komunikacija često se stavlja u kontekst osobnog ukusa. Možemo se zapitati jesmo li dovoljno naučili čitajući stručnu literaturu, jesmo li ikada pratili statistiku i saznali koliko vizualna komunikacija utječe na neuspjeh ili uspjeh dobrih odnosa.
Ni sami nismo svjesni što našom pojavom možemo postići već ‘na prvu’. Možemo osvojiti nečiju simpatiju ili pak potaknuti antipatiju.
Doba vizualne komunikacije
U današnje doba interneta vizualni sadržaj sve je više povezan provokativnim naslovima i slikama. Upravo moda i način odijevanja izvrsno je područje za različite vrste manipulacija.
Prateći modna zbivanja dolazimo do zaključka kako imamo sve više objava fotografija koje nemaju opravdanje za popratni tekst neistinitog sadržaja. Na ovogodišnjem Vogue prijemu većina medija željela je prikazati gala toalete kao nešto savršeno i izuzetno kako u dizajnerskom tako i vizualnom smislu. Ipak, taj je glamurozni događaj proglašen paradom neukusa i kiča. Modna kritika oštro je napala većinu poznatih javnih osoba i jasno pokazala zabrinutost za kriterij dobrog ukusa.
Kako prepoznati istinu neistinitih medijskih naslova
Susrećemo se s fotografijama poznatih osoba i naslovima koji tako nametljivo sugeriraju nešto što nije istina. Tako možemo vidjeti odjeću koja je senzacionalna. Uske prozirne haljine uz besramno pokazivanje intimnih dijelova tijela. Glamurozni su i sjajni kamenčići prosuti na cipelama, ogrlicama, haljinama, pa tako lažno glume raskoš pravih dijamanta.
Svi koji o modi i njezinoj povijesti malo znaju jednako kao o formi, boji i proporciji moraju pokleknuti pod pritiskom ‘velikih’ medijskih naslova i nažalost povjerovati u njihovu istinitost odnosno neistinitost.
Važna je uloga marketinga i PR-a
Ako marketinške agencije zastupaju poznate javne osobe, ako se oko njihovog imidža brine PR , s pravom se pitamo – je li važnija objava izmišljene senzacije ili korektne informacije.
Postajemo li žrtve naslova gdje sve više nedostaje hrvatskih riječi. Strane riječi više ni ne prevodimo jer je značaj istih postao nevažan. Tako sve postaje ‘cool’, fenomenalno, super s fancy outfitom. Običan puk trebao bi ostati bez daha nakon što pogleda slike i pročita naslove. Ove sezone must have: Hlače koje će svakog ostaviti bez daha
Tko vodi glavnu komunikacijsku riječ, je li to marketing, uredništvo ili PR?
Prosječnog čitatelja nametljive i neistinite medijske objave dovode do ludila jer ipak ne vjeruju svemu napisanom. Neki pak smatraju kako je sve objavljeno istinito, naročito ako je udarna vijest na naslovnici.
Kako ne povjerovati u polugolo tijelo koje jedino tako neodjeveno može izgledati seksi? Samo zato što je bijelu vjenčanu haljinu nosila poznata javna osoba većina medija proglasila je istu najboljom vjenčanicom godine, a cjelokupni ‘outfit’ savršenim. Nažalost, upravo ta vjenčana haljina bila je sklepana od bijelog komada satena i čipke i ‘ukrašena’ jeftinim modnim dodacima. Tako je neispravna komunikacija proslijeđena tisućama internetskih korisnika.
Jesmo li razmislili zašto se bez razmišljanja odobrava i pozitivno ocjenjuje prozirna trudnička haljina poznate starlete koja je, kako i na naslovu piše, apsolutno odjevena seksi i cool? Zdravo za gotovo prihvaćaju se recepti. Prema nametnutom mišljenju u većini objava moderne trudnice trebale bi nositi i pokazivati ekstremno veliku stražnjicu zajedno sa začetim embrijem u svojem trbuhu. Do koje se mjere trguje pozitivnim i negativnim informacijama kako bi se manipuliralo masama! Svi koji su uključeni u medijske kampanje, bez obzira pripadaju li području marketinga, PR-a ili pak uredništvu, objavama mogu obmanjivati mase i to smatrati svojim velikim uspjehom.
U strahu i neznanju zaobilazi se modna kritika
Danas je najvažnije pisati o ‘outfitu, stylingu ili seksi izgledu poznatih osoba koje obično sjede u prvim redovima na modnim revijama. Više se piše o njihovom načinu odijevanja nego o dizajnerima i njihovim novim kolekcijama.
Kad je pitanje stručnosti i ocjene dizajna to se u potpunosti zanemaruje. Što više, izbacuju se modni kritičari iz prvih redova kao bi se spriječio stručan osvrt ili oštra riječ.
Takvu taktiku, koju potiču PR agenti, trebamo proglasiti sukobom interesa. Njezin krajnji cilj je prevariti publiku i konzumente i servirati lažan glamur koji će zasigurno imati posljedice slične ‘grčkom sindromu’. U slučaju nametnute modne vizualne komunikacije samo je pitanje vremena kad će mase biti osviještene. Tek tada će se uvažavati objektivna pisana riječ čiji temelji su znanje, a ne senzacija. Razlikovati će se dobar dizajn od kiča i razumjeti što znači vulgarna estetika koja je danas uobičajeno hvaljena na naslovnicama portala.
Uobičajeni naslovi: ovog ljeta budi hot
Ispravna vizualna komunikacija pobjeđuje
Ako se u vizualnoj i pisanoj komunikaciji zanemari istinitost, stručnost i kvalitetan dizajn, možemo očekivati potpuno ogoljela tijela bez vrijednosnih kriterija. Treba postaviti kritičko pitanje onima koji svakodnevno medijski komuniciraju s tisućama posjetitelja internetskih stranica, jesu li svjesni prouzročene štete ili je njima prioritet broj klikova?
Važno je imati odgovornost. Zato ne možemo vizualnu komunikaciju, odnosno način odijevanja, stavljati u svijet obmane i skandala. Komunikacija koja se temelji na provokativnim slikama polugolih tijela, zasigurno ne otvara sva vrata. Vizualna komunikacija sigurno će biti pobjednik dobrih odnosa ako su njezini temelji izgrađeni na kvalitetnoj pisanoj riječi i dizajnerskoj vrijednosti koja je povezana etičkim kodom.
Piše: Branka Vučetić Atletić
Foto: Branka Vučetić Atletić priv. album