Iza pozornice…
Piše: Branka Vučetić Atletić
Kreativan rad modnih dizajnera povezan je sa znanjem, talentom kao i financijskim sredstvima kako bi proizveli nove kolekcije. Već se desetljećima modne revije prikazuju na sličan način, samo se mijenja ambijent, tempo i tehnologija.
Za razliku od mnogih drugih modnih događanja u Hrvatskoj, upravo ovosezonski Fashion Week dao je onu drugu notu. Bio je to kolaž modnih kolekcija domaćih i stranih dizajnera. Ove godine svoje kreacije prikazali su hrvatski dizajneri Ivana Popović, Ana Kujundžić, Monika Sablić, Simone Manojlović, Blackpearl by Sara Lončarić, Matea Jukić, Larie by Marina Lacković, Kruno Jendrijev, Iggy Popović Zjena Glamočanin i Igor Galaš. U goste su došli strani dizajneri Fabryan (London), The Rodnik Band (London), DB Berdan (Istanbul), Edeline Lee (London), Pol Design (Madrid), Claudine Ivari (Pariz).
Modna pista ne podnosi greške
Što je novo u svijetu mode svake sezone vjerno prati publika i novinari. Modna pista postaje pozornica. U samo nekoliko minuta prođe i po stotinjak modela koji brzim koracima u izuzetno kratkom vremenu pokazuju sve što se stvaralo mjesecima. Sve mora biti savršeno kako bi dojam bio snažan, a ocjene pozitivne. Za autorski uspjeh potrebna je spretna i dobro organizirana logistika. Pista ne podnosi greške jer ni publika ni kritika ih ne oprašta. Baš kao u teatru sve mora biti usklađeno od hoda manekenki, muzike, samih modela, cipela, besprijekorne frizure i šminke. Za sve koji su dio te priče važan je izgled finala koji se pokazuje u punom sjaju pod reflektorima na pisti. Aplauz se dijeli na kraju revije autoru kolekcije i rijetki su koji u tom trenutku razmišljaju kako je sve nastalo i tko je za dobru ili pak lošu prezentaciju odgovoran.
Što se događa iza pozornice
Kako bi sve bilo dobro odrađeno postoji grupa ljudi o kojima se malo govori i malo zna. To je onaj zamašnjak koji pokreće modnu mašineriju, a nalazi se iza piste, popularni backstage.
Znatiželjno smo zavirili u i osjetili onu pravu atmosferu gdje je uobičajena – užurbanost, nervoza, napetost i sve što je povezano s povišenim adrenalinom.
Iza pozornice toliko je živahno da je običnom promatraču teško razumjeti kako sve uspijeva i klizi bez zastoja. Na velikim revijama gdje svoje kolekcije pokazuje nekoliko autora tijekom iste večeri, treba osjetiti atmosferu u backstageu. Na jednom relativno malom prostoru nađu se autori sa svojim kolekcijama, vješalicama, cipelama, modnim dodacima. Tu si i frizeri sa svojim češljevima, ukosnicama, perikama, a neizbježno je i zujanje fena, miris laka za kosu, raznih učvršćivača. Neizostavni su vizažisti s kistićima, puderima, sjenilima, ruževima i raznim vrstama dodataka od trepavica do šljokica. Nađu se tu i one vrijedne ruke koje pomažu pri odijevanju, kopčanju cipela, dodavanju torbica i napokon spremanju svega kad je revija gotova.
Tko nema iskustva, a nađe se u takvoj atmosferi pomislio bi kako vlada kaos. To je samo privid jer budno oko inspicijenta prati tijek rada svih sudionika. Kad kaže da istječe zadnja minuta prije početka revije sve dolazi na svoje mjesto. Upravo tada osoba koja vodi ritam početka i završetka revije najvažnija je kako bi na pistu sve manekenke izašle u pravilnom vremenskom ritmu.
Izlazak modela pred publiku trenutak je kada logistika stoji iza svojeg rada. Dojam na pisti stvara se od ‘glave do pete’. Iako svi govore o autorima modnim kreacijama ipak je uspješnost kolekcije čvrsto povezana s dobrim odabirom cipela, izvrsnom šminkom i frizurom, pravilnim hodom manekenki, dobrom rasvjetom i izvrsnom muzikom.
Vizažisti i frizeri važna su podrška modnim revijama
Pogledom iza pozornice Fashion Weeka dobili smo izvrstan odgovor koliko je važan svaki sudionik koji je svake godine anoniman, a bez kojeg se ne može. Zavirili smo u prostoriju u kojoj je bilo kao u košnici i po broju ljudi, ali i načinu organizacije. To je prostor određen za make-up koji već nekoliko sezona za redom vodi Kristina Atletić vizažistica i koordinatorice Profokus make-up tima. Iako nema puno godina, ima puno iskustva u organizaciji ovakvih događaja.
S osamnaest godina završila je obrazovanje u Učilištu Profokus u klasi Sandre Marković, a nastavak školovanja bio je u smjeru filmske šminke i njezine mentorice Tine Jesenković, te kazališne šminke s Biljanom Pajnić. Upravo širina obrazovanja dala joj je mogućnost da radi na niz projekata od filma, televizije sve do voditeljske pozicije kad su u pitanju veliki modni projekti.
– Volim rad na Fashion Weeku jer surađujmo s kreativnim ljudima – rekla nam je Kristina. Poučena iskustvom kako dizajneri poneki puta traže ‘nemoguće’ ili riječima simpatično opisuju kakav bi izgled željeli uvijek nastoji dogovoriti probu ili objasnit što i kako će make-up izgledati najbolje na pozornici. – Za vizažista je izazov drugačiji, kreativan make-up i zato na revijama make-up tim mora biti dobro postavljen i imati sigurnog vođu. Za to je potrebno iskustvo u koordinaciji i vještine koju mora imati make-up artist – objasnila je Kristina. “Tijekom tri večeri u prosjeku našminkamo sto osamdeset lica. Dizajneri imaju svoju viziju izgleda šminke, ali mi postavljamo od boje sjenila sve do boje ruža, a poneki puta šminka graniči s filmskom maskom”.
Najvažnija je koordinacija
Kako bi na vrijeme u kratkom vremenskom roku sve mogli odraditi važna je dobra koordinacija između svih sudionika, jer dovoljno je da smo netko malo zakasni ili ne odradi svoj posao i sve se ruši kao domino. U backstage ne mogu raditi neiskusni i početnici, to je posao koji učiš kao asistent iskusnima. Potrebno je i više sezona da bi se savladale one male i velike zamke koje se uvijek znaju pojaviti kad je najveća gužva – objasnila je Kristina.
Kako je izgledao make-up ove sezone
Ove sezone Profokusov make up tim odradio je interesantnu formu make-upa koji graniči s maskom za dizajnericu Simone Manojlović. Inspiraciju za kolekciju pronašla je u kulturi Islama. Karakterističan izgled kruškastih muških obrva, prenesen je na žensko lice. Spojene su obrve na koje su dodatno nanesene ledeno bijele šljokice.
Moniki Sablić inspiracija za kolekciju bio je ‘Studio 54’, zato je make-up bio kolaž ružičastih obraza, tuša i umjetne trepavice kao dodatak.
Iggy Popović koji uvijek razveseli publiku svojim modelima ovoga puta je kolekciju posvetio vrućoj Africi. ‘Sunčani’ make-up s dosta bronzera, brončanih sjenila, povećanim usnama dobro se uklopio sa stiliziranim pokrovima za glavu i pronio je pritom vruć afrički vjetar.
Autori koji šalju poruku publici su svakako Zjena Glamočanin i Ivana Popović. Kišne kabanice i izuzeto lijepe kišobrane Ivane Popović osvježio je posve prirodan make-up, dok je Zjena inspirirana tridesetim godina i puna kontrasta make-upom u tonovima brončano sjenila i ružičastih obraza dramatičnost postigla ružem boje crnog vina.
Za make-up koji je profinjen, ali koji zahtjeva savršeno trenirano lice, odlično postavljeno rumenilo, kreativnost na usnama i fino izvučen srebrni tuš na očima svakako je make up Sare Lončarić i njezine marke Blackpearl.
Odličan je bio i make-up Krune Jendrijeva koji je u suradnji sa stilisticom Ivanom Pavić postavio i odradio Profokusov make-up tim. Provučen je kao akcent ljubičastog ruža na sredini usana, a na jagodične kosti naglašavao je visoki sjaj u blago narančastom tonu. I ostali domaći dizajneri, kao i strani dizajneri uskladili su make up uz tonalitet odjevnih predmeta.
Smokey eyes bio je osnova make-upa za kolekciju Matee Jukić, a ‘mokar izgled’ na kapcima glavna je nota šminke za kolekciju Marine Lacković.
Većina stranih dizajnera ostala je pri beauty stilu šminke s malim dodacima kao što je highlighter.
Vještina, brzina, kao i dobra komunikacija važan su čimbenik da modna prezentacija uspije. Zato je važno zahvaliti svima koji su povezani u kreativnom lancu backstagea, jer bez njih ni jedna revija ne bi bila cjelovita.
Piše: Branka Vučetić Atletić
Foto: Press, privatni album