Dragana Radaković: Opera mi je u krvi!

Sopran…

Publika u Osijeku je topla publika, naglasila je Dragana

Dragana RadakovićDragana Radaković kaže kako je uloga Norme jedna od najljepših, ali i najtežih uloga za sopran. Publika je uživala u njezinoj izvedbi Norme 24. siječnja u HNK Osijek. U razgovoru za portal Scena.hr saznali smo više o vrhunskoj sopranistici.

Scena: U operi ‘Norma‘ Vincenza Bellina imate glavnu ulogu. Kako biste opisali ulogu?
Norma je jedna od najtežih i najljepših sopranskih uloga. Možete je uvrstiti u svoj repertoar samo na vrhuncu karijere. To je jedna slojevita uloga, s puno nijansi. Za svakog soprana, koji dobije ponudu da je pjeva, predstavlja veliku čast. Nije slučajno što se ne izvodi često, traži izvrsne pjevače!

Scena: Osječku publiku već poznajete, i publika vas voli, što biste im poručili?
Osječku publiku poznajem od 2012. godine. To je topla publika, koja vas nesebično nagradi burnim aplauzima. Poručujem im da ostanu vjerni kazalištu jer to oplemenjuje dušu. Kakva vam je kultura, takva vam je država. Dakle mi jedni bez drugih ne možemo, umjetnici ne mogu bez publike, niti publika bez nas. Moramo njegovati publiku, posebno mlađe generacije, a mi na najvišem nivou izvesti naslov koji su došli gledati.

Dragana RadakovićScena: Koja emocija je najsnažnija u vašoj ulozi?
U Normi je najemotivniji trenutak početak drugog čina, kad ona želi ubiti svoju djecu. Kako je to maestralno Bellini napisao, evo i sad se ježim. Taj tekst, te muzičke fraze, te dinamičke nijanse – to je zaista potresno. Publika je hipnotizirana, ne diše. Na tom mjestu sama sebi govorim “e sada samo racionalno, ne daj da te povuku emocije, imaš još puni sat pjevati do kraja opere!”

Scena: Kad ste se i kako zaljubili u operu?
Muziku volim otkad znam za sebe. Ja sam cijela muzika. Jako sam predana svom poslu. Usavršavanju glasa sam opsesivno posvećena. Vjerovali ili ne, ja sam 80 posto nezadovoljna svojim interpretacijama, a 20 posto zadovoljna. Taj posao se nikad ne završava, ali nikad. I to me tjera naprijed.

Scena: Usavršavali ste se u Italiji u klasi čuvenih soprana, pa kakve uspomene imate iz tog razdoblja, tko je na vas ostavio najsnažniji utjecaj?
Usavršavala sam se zaista kod velikih imena, ali najveći pečat na moje pjevanje je ostavio nas veliki bariton Nikola Mitic. On me je naučio pjevanju na dahu. I ja sam mu na tome beskrajno zahvalna. Kad sam propjevala na taj način, postala sam tražena.

Scena: Koja je uloga u karijeri na vas ostavila najdublji dojam?
Sve uloge su mi jako drage, i kad ih studiram saživim se s njima. Stopim se sa svojom junakinjom. Možda bih izdvojila Normu, Turandot i Toscu.

Dragana RadakovićScena: Koje suradnje su vam posebno drage?
2014. godine sam otvorila sezonu u operi u Kairu, s naslovnom ulogom Aida. To je bilo impresivno iskustvo. Pjevati Aidu baš tamo gdje je napisana, u autentičnom ambijentu, na Nilu, među piramidama – je velika čast.

Scena: Ima li neko gostovanje koje biste istaknuli?
Izdvojila bih i gostovanje u Njemačkoj. Prošlog ljeta sam pjevala Nabucca na internacionalnom festivalu iznad Berlina, na otvorenom. Ogromna scena, preko 100 metara, 120 statista, raskošno, bogato. Pjevalo se i po kiši, ne po pljusku, to je sjever Njemačke i brzo se navuku oblaci i krene kap po kap. Ta organizacija da se u svim uvjetima izvodi predstava, da ne smeta ni publici ni izvođačima, to samo oni mogu tako dobro odraditi. Ukupno je bilo 23 predstave, cijeli srpanj, svaka večer je bila rasprodana. Nigdje nisam vidjela takvu disciplinu i organiziranost.

Scena: Što je opera za vas?
Opera je za mene moj posao, moj život. Taj vam je ‘posao’ u venama , on vam je u krvi. Ja jedem i spavam muziku. Ja ‘krvarim’ za svaku svoju rolu. Publici dajem SVE. Nema veze pjevam li u malom gradu ili pred pet tisuća ljudi. Jednostavno kad se digne zavjesa, ja sam tu večer taj lik, i adrenalin pržim 100 posto. Publika je kupila kartu i ne zanima ih jeste li umorni – publika želi gledati dobru predstavu. I vi joj to podarite, a ona vas nesebično nagradi aplauzom. Nema ljepše nagrade za umjetnike od iskrenog aplauza. Pustite honorare, oni će sami doći ako uvjerljivo radite svoj posao.

Dragana RadakovićScena: Planovi…?
Planova ima mnogo. Nakon Norme i Nabucca idem u Rumunjsku, imam Don Giovannija i Turandot. Zatim se vraćam u Osijek jer radim premijeru Don Giovannija, uloga Donna Anna. Zatim slijedi Tosca u Nizozemskoj. U svibnju imam premijeru Trubadura u Kairu…

Foto: Studio Nikolašević