Premijera plesne predstave Correr o fado

Split…

Correr o fado – Nostalgična, ali i radosna fuzija glazbe fada i suvremenog plesa u premijeri splitskog Baleta

Correr o fadoBalet Hrvatskog narodnog kazališta Split će nas premijerom plesne predstave Correr o fado, svojevrsne fuzije suvremenog plesnog izraza i tradicionalnog portugalskog glazbenog izraza odvesti na putovanje Portugalom. Režiser i koreograf je portugalski koreograf Daniel Cardoso, a premijera je na programu 66. Splitskog ljeta 13. kolovoza s početkom u 21 sat na sceni na otvorenom splitskog poluotoka Sustipan. Druga je izvedba planirana sljedećeg, ujedno i posljednjeg festivalskog dana. Predstava je predstavljena na medijskoj konferenciji održanoj danas u splitskom kazalištu.
U interpretaciji četiri plesačka para, na glazbenoj podlozi pjesama najvećih umjetnika fada provlače se kratke priče o ljubavi, strasti, ljubomori… svemu što obilježava odnos dvoje ljudi, muškarca i žene. Glavnu inspiraciju predstava nalazi u portugalskoj tradicionalnoj kulturi čiji je, zasigurno, najreprezentativniji način izražavanja upravo fado, glazba snažne ekspresije i duboko melankoličnog karaktera. Correr o fado demistificira isključivost nostalgičnih i melankoličnih konotacija koje prevladavaju u uobičajenoj percepciji tradicionalne portugalske glazbe. Fado, naime, pored nostalgičnih, ima u sebi i radosne, pa i komične aspekte a u Cardosovoj koreografskoj viziji svi su oni prisutni. Correr o fado Daniel Cardoso je postavio je premijerno 2010. sa svojom lisabonskom trupom Quorum Ballet koju je osnovao 2005. Predstava je gostovala širom svijeta, u 16 različitih zemalja i, unatoč tome njenom čvrstom utemeljenju u portugalskoj tradicionalnoj kulturi, pronalazila izravan put do srca gledatelja različitih kultura.
– Budući da sam odrastao u lisabonskoj četvrti u kojoj je fado rođen, ta je glazba od najranijeg djetinjstva neodvojiva sastavnica mog života. Oduvijek je to dio moje kulture, obrazovanja, dio mene. Stoga, od kad sam počeo koreografirati u meni živi ideja da u jezik suvremenog plesa pretočim fado. No, to je specifična glazba, tradicionalna, namijenjena prvenstveno pjevačkom izričaju i bio sam u dilemi kako da joj pristupim. Odlučio sam napraviti koreografiju nadahnutu portugalskom kulturom iz koje ova glazba izvire – govori koreograf Cardoso.
Fado, naime, pored nostalgičnih, ima u sebi i radosne, pa i komične aspekte a u njegovoj koreografskoj viziji svi su oni prisutni.
– Glazba je primarna, ona zadaje ritam i snažne emocije. Pokret proizlazi iz glazbe, slobodno i bez krutih pravila – izjavila je prvakinja Baleta HNK Split Irina Čaban Bilandžić, a solistica Matea Milas rekla je kako u fadu nalazi poveznicu s mediteranskom duhu glazbe naših krajeva, klapske pjesme i sevdaha.
– Nije nužno razumijeti riječi da bi se osjetila emocija, a u suvremenom plesnom izrazu ne važe pravila klasičnog baleta pa glazba vodi pokret.

Foto: Press