Frana Marija Vranković: Trnoružica je prava rospija u predstavi!

Scena_predstava_1Snjeguljičin princ se razvodi. Sirenin je brzopleto uletio u brak i oženio krivu djevojku. Njegova prava izabranica od tuge se ubila. Pepeljugin princ je našao svojevrsnu formulu života u kojoj ima ljubavnice, ali pred ženom je manji od makova zrna. Jedini koji je zbilja iskren u svojoj ljubavi je Trnoružičin princ. I baš on je imao peh naletjeti na najveću rospiju. Tako reagiraju prinčevi u braku, koji su se oženili s princezama, jer je to od njih očekivala okolina u kazališnoj predstavi I živjeli su sretno..? O ovoj odličnoj predstavi razgovarali smo s redateljicom predstave Franom Marijom Vranković.

Scena: Kako je bilo raditi na ovoj predstavi, koja je posebnost?
Rad na ovoj predstavi bio je posebno zanimljiv upravo zbog njezinog nekonvencionalnog nastajanja. Naim, još u studenom 2011. Nina Horvat je na DeSADU, manifestaciju koju smo Ivan Bošnjak, Nina i ja organizirali na Akademiji, prijavila tekst ove predstave. I prije početka priprema za javno čitanje na DeSADU imala sam priliku s Ninom raditi na tekstu i davati joj sugestije. Nina je jedan od onih dramskih pisaca koji se kad je tekst finaliziran bore za svaku riječ, no u procesu rada na tekstu izvedbe iznimno je otvorena za sugestije. Odabrale smo podjelu koju su već tada činili Ivan Bošnjak – Božo, Adrian Pezdirc, Filip Vidović i Ivan Magud. Pravi je užitak bio raditi na pripremama za javno čitanje i svi šestoro smo bili jako zadovoljni rezultatom čitanja. Odlučili smo nastaviti raditi na predstavi te je tako predstava izvedena u ožujku 2012. na KRADU (Kazališnoj reviji ADU) te je u travnju gostovala u Gradskom kazalištu Jastrebarsko. Željeli smo raditi dalje, međutim zbog obveza na ADU morali smo napraviti pauzu. Nakon sedam mjeseci ponovno smo se okupili i nastupili u VipClubu u sklopu Artclubbinga te na Noći kazališta. Upravo oko tih izvedbi pokazala se prava čar rada na ovoj predstavi. Do tada ona je trajala svega 35 minuta i tada sam dobila priliku naručiti nove scene. Predstava je tada zahvaljujući Ines Bojanić i Barbari Grđan Odrčić dobila budućnost. Scena Gorica odlučila ju je producirati. Za pravu profesionalnu premijeru, koja je održana u prosincu 2012., nastale su nove scene poput one s demonstracijom fizičke moći, zatim Pepeljuginog poziva svome mužu i slično. Posebno me veselilo što sam dobila mogućnost angažirati kostimografkinju Petru Dančević te scenografkinju Martu Crnobrnju, koje su odradile fenomenalan posao. Tada smo bili u ravnoteži – četiri žene u publici i četiri muškarca na sceni!

Scena: Što je bio najveći izazov u ovoj predstavi?
Osim dogurati do profesionalne premijere sa studentskim projektom, najveći izazov na ovoj predstavi je bio ne razoriti tekst i postići ravnotežu između statičnosti i atmosfere momačke zabave koja je dirigirana od strane Trnoružice. Zamislite tu ženu koja suprugu ne dozvoli ni da se zabavi s prijateljima. On ne smije pustiti glazbu da se ona ne probudi. Ne smije prijateljima dozvoliti da se zabave. Staviti se u položaj jedne takve rospije bio je pravi izazov, ali i pravo zadovoljstvo. Divno je biti redatelj, koji ima kroz period duži od godine dana mogućnost bit rospija nad četiri glumca, a da oni pritom ne pružaju ni najmanji otpor.

Scena: Koji je najzahtjevniji moment u predstavi?
Predstava teče i djeluje kao jedan spontani razgovor četvorice prijatelja. Ta spontanost iznimno vara jer nema tu ničega spontanog. Riječ je o nizu gotovo istih replika. Ako jednu krivo izgovorite nađete se odjednom 15 minuta u budućnosti. Reći pravu repliku u pravom trenutku u ovoj predstavi zahtjeva veliku koncentraciju. Također scena tučnjave. U jednom trenutku Božo ‘fingirano’ udara Filipa, a potom Magud skače na njega. Nakon toga Božo se vrti s Magudom na leđima i Magudova noga slučajno ponovo udari Filipa. Ta kratka slapstick scena vrlo je osjetljiva jer jedan pogrešan korak može dovesti do ozljede.

Scena: Kako reagiraju prinčevi u predstavi kad princeze požele brak?
Ožene ih, ali ne zato što bi to željeli nego zato što su ih očevi na to prisilili i jer se to od njih očekuje. Nisu se znali oduprijeti pritisku okoline i društvenim očekivanjima. Snjeguljičin se tako razvodi. Sirenin je brzopleto uletio u brak i oženio krivu djevojku. Njegova prava izabranica od tuge se ubila. Pepeljugin je našao svojevrsnu formulu života u kojoj ima ljubavnice, ali pred ženom je manji od makova zrna. Jedini koji je zbilja iskren u svojoj ljubavi u ovom slučaju je Trnoružičin princ. I baš on imao je peh naletjeti na najveću rospiju u svemiru.

Scena: Što je po vama najvažnije u ovoj zanimljivoj bajci?
Dobra stara poslovica – izgled vara. To je ono što je isprepleteno kroz cijelu ovu priču. Prinčevi ne žive bajno, imaju probleme. Mislili su da su našli onu pravu – otkrili su da su u krivu. Žive li osobe pod povećalom idilično – ni najmanje!

Scena: Je li zapravo bajka to što je danas sve teže naći partnera za cijeli život?
Apsolutno! Promjene životnih prilika utječu na veze. One brže postaju zamorne i dosadne.

Scena: Na što ste ponosni u predstavi?
Održati smo na životu jedan nenastavni studentski projekt i kroz proces rada postati dobri prijatelji.