fbpx

Nina Kamenjarin – Performans na krovu HDLU

Zagreb…

Nina KamenjarinDoajen hrvatskog performansa, neponovljivi Tomislav Gotovac, 1996. održao je performans Straža na Rajni, integralni dio projekta Paranoia View Art. Radnja performansa krajnje je jednostavna: Gotovac, gol, mirno je stajao na vrhu zgrade HDLU-u licem okrenut prema istoku. Njegovo tijelo je u klasičnom stavu kontraposta, čvrsto oslonjeno na kupolu zgrade, ali istovremeno spremno za pokret. Kao i u brojnim drugim radovima, Gotovac osnovnu ideju za ovaj performans pronalazi u filmu po kojem i nosi naziv. Prema Gotovcu, umjetnost paranoidnog pogleda je izrazito individualno tumačenje globalne povijesti i suvremenih događanja s pretpostavljenim (mračnim) razvojem događaja u budućnosti.
I kao da je znao ili bar točno predvidio da će 24 godine kasnije utvrda Europa ponovno podizati čvrste granice od opasnosti koja, čini se, svugdje vreba. Milosti nema. I u godini kada Vijećem upravo te iste utvrde EU predsjeda Hrvatska, imigrantska politika domaćina očituje se u sili i nemilosti prema svima drugačijima od njih samih. Svakoga smo dana zasuti novim informacijama o nemilosrdnom ponašanju vlasti, mučenju, batinama i policijskim brutalnostima prema imigrantima koji se usude doći na njezin prag. Iako prividno napredno društvo 21. stoljeća, svakoga se dana zateže remen demokratskih (i ljudskih) prava.
U hommage Tomu, 24 godina kasnije, granice čuva žena – Nina Kamenjarin, pognute glave, bez čvrstog uporišta kontraposta, bez želje za pokret. Autorica propituje: “Što su zapravo granice i imamo li mi tu moć spustiti ili podignuti granice, imamo, međutim na kojoj granici svijesti?”. I dok Nina čuva Rajnu, simboličku EU, mjesto gdje se čuva civilizacija od barbarske horde, postavlja se pitanje odakle zapravo vreba opasnost, trebamo li se ipak čuvati svojih?

Foto: Press