Kino Tuškanac – filmovi Ulricha Seidla od 3. do 10. listopada
Zagrebačko kino Tuškanac u suradnji s Austrijskim kulturnim forumom i Zagreb film festivalom donosi najveću hrvatsku retrospektivu kontroverznog austrijskog redatelja i scenarista Ulricha Seidla.
Od 3. do 10. listopada publika tako ima jedinstvenu priliku pogledati čak šesnaest dokumentarnih i igranih filmova ovog nesvakidašnjeg filmaša jedinstvena stila i izričaja kojega je veliki Werner Herzog uvrstio među deset svojih najomiljenijih svjetskih redatelja.
Ulrich Seidl kontroverzan je i međunarodno nagrađivani i priznat austrijski filmaš čije se filmove često opisuje provokativnim, subverzivnim i uznemirujućim. Međutim, posrijedi je neukalupljeni filmaš koji u svojim filmovima ide protiv uvriježenih konvencija, te briše granice između dokumentarnog i igranog filma, a u dobroj mjeri i između činjenica i fikcije, pa je tako za njegovo stvaralaštvo – koje odlikuje specifičan i vizualno dojmljiv filmski jezik te formalno hladan i distanciran prikaz – skovan izraz ‘inscenirana stvarnost’.
Seidla se, uz Michaela Hanekea, može smatrati i predvodnikom u inteligentnom, promišljenom i prilično beskompromisnom bavljenju pojedinačnim, obiteljskim i društvenim mrakom svojih sunarodnjaka. Naime, kao redatelj, Seidl je autor koji se u svim segmentima svog djelovanja kontinuirano i ustrajno bavi tamnim naličjem privatnih života Austrijanaca kao i austrijskog društva u cjelini, koji tematizira ono i u doslovnom i u metaforičkom smislu „podrumsko”, odnosno dijelom na pojedinačnim razinama, a dominantno na široj društvenoj razini skriveno, podsvjesno i potisnuo.
U Seidlovim filmovima važna uloga pripada ‘estetici ružnoće’, a iako se on bavi temama kojima se u javnom životu u pravilu lijepi etiketa tabua i koje gledateljima otvaraju prozore u čudne, bizarne i mračne svjetove, u suštini tome ipak nije uvijek tako. Naime, svjetovi koje nam Seidl prikazuje su ponekad svjetovi ljudi oko nas, a budući da je priznanje toga katkada teško, zahtjevno i nelagodno, redateljeve filmove se ponekad i zabranjuje, od njih se okreće glava, a njega se časti pridjevima kontroverznog filmaša, provokatora i čudaka.
Kao filmaš koji se i kad snima fikcijske priče intenzivno oslanja na dokumentaristički prosede, i u čijim se filmovima stvarnost i fikcija čvrsto prepleću i impregniraju u tolikoj mjeri da je ono fikcijsko u pravilu teško razlučiti od dokumentarnog, Seidl se pridržava stalnih izvedbenih obrazaca koji zaokružuju i upotpunjuju njegov autorski habitus. Pored naglašeno realističnog predočavanja fikcije i u cjelini impresivnog izvedbenog minimalizma, tu je karakteristična uporaba statične kamere koja distanciranim i prividno nezainteresiranim pogledom opisuje zbivanja u kadru.
Na neki način, Seidlovi se filmovi mogu doimati kao pretjerano priređeni i reducirani dokumentarci koji unatoč očitoj realističnosti ostavljaju dojam artificijelnosti, ili pak kao na isti način reducirana filmska fikcija u kojoj su naslućivano bogati fikcijski svjetovi u kadrovima svedeni samo na ono što je autoru jedino važno. Međutim, granice između fikcijskog i faktičnog u njegovim su filmovima izuzetno tanke i teško razlučive, u tolikoj mjeri da je većinom nemoguće reći gdje prestaje dokumentarizam a počinje fikcija, i obrnuto.
Ovu jedinstvenu retrospektivu realiziranu u suradnji s Austrijskim kulturnim forumom i Zagreb film festivalom otvara Seidlov najnoviji film Rimini (2022) koji uskoro kreće u distribuciju diljem Hrvatske. U sklopu retrospektive zagrebačka publika ima sjajnu priliku pogledati čuvene rane dokumentarce kojima je stekao svjetsku slavu: Dobre vijesti: O kolporterima, mrtvim psima i drugim Bečanima (1990), Treba računati s gubitkom (1992), Posljednji muškarci (1994), Životinjska ljubav (1995), Slike s izložbe (1996), Prisni prijatelj (1997), Zabava bez granica (1998).
Također, na programu će se naći i Seidlov igrani prvijenac Pasji dani (2001), nagrađen Srebrnim lavom i Velikom specijalnom nagradom žirija u Veneciji, Isuse, ti znaš (2003), dokumentarac nagrađen na festivalu u Karlovym Varyma, Uvoz, Izvoz (2007), dokudrama prikazana u Cannesu, čuvena ‘rajska trilogija’ Raj: Ljubav (2012), Raj: Vjera (2012), Raj: Ufanje (2013), iz koje su sva tri filma premijerno prikazana u konkurenciji festivala u Cannesu, Berlinu i Veneciji, te uznemirujući dokumentarci novijega datuma U podrumu (2014) i Safari (2016).
- Ponedjeljak, 03.10.
19:00 Rimini / Rimini (2022), 114′
21:00 Pasji dani / Hundstage (2001), 121′ - Utorak, 04.10.
19:00 Treba računati s gubitkom / Mit Verlust ist zu rechnen (1992), 108′
21:00 Posljednji muškarci / Die letzten Männer (1994), 59′ - Srijeda, 05.10.
19:00 Životinjska ljubav / Tierische Liebe (1995), 106′
21:00 Isuse, ti znaš / Jesus, Du weisst (2003), 87′ - Četvrtak, 06.10.
19:00 Raj: Ljubav / Paradies: Liebe (2012), 120′
21:00 U podrumu / Im Keller (2014), 85′ - Petak, 07.10.
19:00 Raj: Vjera / Paradies: Glaube (2012), 113′
21:00 Uvoz, Izvoz / Import Export (2007), 141′ - Subota, 08.10.
19:00 Raj: Ufanje / Paradies: Hoffnung (2013), 91′
21:00 Dobre vijesti: O kolporterima, mrtvim psima i drugim Bečanima / Good News: Von Kolporteuren, toten Hunden und anderen Wienern (1990), 125′ - Nedjelja, 09.10.
19:00 Safari / Safari (2016), 87′
21:00 Slike s izložbe / Bilder einer Ausstellung (1996), 47′ - Ponedjeljak, 10.10.
19:00 Prisni prijatelj / Der Busenfreund (1997), 60′
21:00 Zabava bez granica / Spass ohne Grenzen (1998), 45′
Svi filmovi imaju hrvatske podnaslove.
Cijena ulaznice 30,14 kn (€4).
Paket od 10 ulaznica može se kupiti po cijeni od 23,00 kn (€3,05), odnosno 230,00 kn (€30,53) za cijeli paket.
Program je realiziran u suradnji s Austrijskim kulturnim forumom i Zagreb film festivalom.
Foto: Press – kino Tuškanac