Ekskluzivno…
Nova kolumna: Jelena Orešković
Ideja za današnju kolumnu pala mi je na pamet dok sam prelistavala knjigu francuske modne ikone i dizajnerice Ines de la Fressange ‘La Parisienne’ (‘Parižanka’). Na 233 stranice Ines detaljno navodi sve što čini pravu Parižanku te nudi pregršt savjeta o tome kako postati Parižankom i kad to, po rođenju, niste.
Gledajući modne fotografije koje prate tekst u knjizi, učini mi se taj pariški šik tako diskretan, a opet vječna inspiracija modnih urednika, pjesnika i književnika. Zapitam se bi li isti, u toj svojoj nenametljivosti, potakao, na primjer, zagrebačke špicerice da odstupe od svoje provjerene formule: nek se vidi raskoš!
Kako bi to izgledalo da Ines jednog dana izda, recimo, modni priručnik za zagrebačke špicerice s idejama za njihova subotnja izdanja na pariški način.
Spomenuta knjiga, ‘La Parisienne’, mišljenja sam, preopćenita je za jedan ovako specifičan slučaj. Špicerica, naime, ima svoj vrlo prepoznatljiv stil i bili bi potrebni malo oštriji argumenti zbog kojeg bi ona od njega odstupila.
Suluda je to misao, složit ćete se, pošto potrebe za takvim priručnikom nema među špicericama sve dok postoje Instagram profili žena ruskih oligarha, posebno onih sretnica što na dnevnoj bazi ‘kelje’ fotke novih krokodilskih torbica, ili web sajtovi sadržaja ‘zablistajte poput Kim Kardashian’. Parižanku, jednostavnu i nenametljivu u svom stilu, strašni sud špicerice eliminirao bi u samom startu kao moguću modnu inspiraciju za iduću subotnju špicu.
Isključivo za potrebe kolumne, zamislit ću da takav priručnik ipak postoji. U njemu bi Ines morala, već u uvodu, šokirati čitateljicu toplom preporukom, da zaboravi:
– ‘make up a la Kardashian’ (u protivnom opasno riskira da je netko zamijeni s prostitutkom iz rue Tilsit)
– ‘valovitu kosu po uzoru na Victorijine anđele jer šetnja gradom nije isto što i šetnja pistom jedne od najposjećenijih revija na svijetu’ (pristojno bi obrazložila Ines)
– ‘bling-bling modne detalje’ (Parižanka je totalno anti-bling)
– ‘kondom’ haljinu” (toliko usku da je manekenski građena špicerica jedva navuče, a onda se ostatak vremena moli da ne pukne na njoj)
– ‘ekstenzije i slične rekvizite’ (‘ovdje ih koriste uglavnom transeksualne prostitutke iz Bois de Boulogne’, ono je što bi joj poručila Ines)
Priručnik bi, po svoj prilici, već u uvodnom djelu ostao bez čitateljice jer bi prava špicerica odustala kod druge točke.
Ona upornija, motivirana nadom da priručnik ima kakvu primjenjivu vrijednost, nastavila bi, s velikim upitnikom pred očima, čitati savjete koji u njemu slijede:
– ‘Odijevanju pristupiti neopterećeno’
– ‘Parižanka nikada neće dopustiti da je zasjeni torba ili cipela jer njezin stil jest ona sama, njen gard i njena samouvjerenost. Ona bolje stojeća Parižanka će, tako,svoju Chanelku, nositi nehajno kao da ju je zgrabila, u žurbi, iz hrpe torbi, nikako kao trofej.
Imati look ‘made in Paris’ stanje je svijesti pa je, analogno tome, jedini modni diktat Parižanke: ‘Bon style, bon genre!’ ( BCBG ; u slobodnom prijevodu: dobar stil, dobar stav)’
– ‘Odrekni se potpetica od 12 centimetara i kondom haljina i nabavi odjeću u realnoj veličini’
– ‘Parižanku nikada nećete čuti da se žali da su joj pete previsoke ili haljina preuska. Ona se mora ugodno osjećati u onome sto nosi. Nije li, uostalom, još slavna Coco tvrdila: ‘Luksuz mora biti udoban, inače nije luksuz.’
– ‘Torbe s logom u vrijednosti pet prosječnih hrvatskih plaća na neko vrijeme zaboraviti’
– ‘Parižanka je anti-bling. Njezina ideja stila nije nakititi se etiketama poznatih brendova. Ona želi ostaviti dojam dobrog ukusa, a ne imovinskog stanja zato je kvaliteta, a ne brend , kriterij po kojem bira odjeću.
Ona voli otkrivati nove brendove, kvalitetne, ali nepoznate široj javnosti jer nikako ne želi izgledati kao drugi. Zato će biti ponosna ako je ‘ubola’ dobar komad u nekom od supermarketa s odjećom.’
Ovdje negdje, na 76. stranici, špicericu bi prekinuo telefon. Frendica bi joj uzbuđeno priopćila da je na net-a-porteru dostupan posljednji model Isabel Marant čizmica. Prekinula bi s čitanjem ionako suludih savjeta neke tamo Ines i hitno naručila par. Ionako je već dvije subote u zakašnjenju za ostatkom cura sa špice.
Onda bi se eventualno vratila knjizi, čisto da ubije vrijeme do zabavne emisije na RTL-u.
– ‘Prestati slijepo kopirati diktate iz Voguea’ – pisala bi u nastavku Ines
– ‘Parižanka ne prati tendencije, već ih stvara. Originalnost je ono čemu teži. Ona spaja nespojivo. Ako joj se nosi narančasta haljina uz žute cipele, ona će to samouvjereno isfurati. Ta i čuveni Yves Saint Laurent se opasno zaigrao usudivši se kombinirati mornarsko plavu i crnu boju, nekoć nespojive, a danas pojam elegancije.’
– ‘Zaboraviti izraze ‘IT’ i ‘MUST HAVE’
– ‘Parižanka ne želi prva imati posljednju ‘it’ torbu. Biti na listi čekanja za torbu za nju je ‘très vulgaire’! Ona, u ostalom, zna da su trendovi prolazni, a njezin stil je svevremenski. Istovremeno pomno prati trendove, ali se neće poput Božićne jelke nakititi svim trendi komadima odjednom. Samo jednim trendi detaljem dati će do znanja koliko je informirana.
Njena garderoba je takva da ne možemo sa sigurnošću tvrditi da li se radi o H&M-u ili Hermèsu. Ona neće ostaviti plaću na torbu. Smatra da je to suludo jer za nju stil znači ostvariti isti efekt s onim što može priuštiti! Na neki način, ona modu ignorira. Mogli bismo reci da je Parižanka arogantno uvjerena da je uvijek u modi!’
– ‘Zaboraviti Kim Kardashian, J. Lo, Victoriu Beckham, Mirandu Kerr, Alexu Chung i ekipu’
– ‘Parižanka nema modnog idola, osim možda Jane Birkin ili Charlotte Gainsbourg čiji je stil so effortless.”
– ‘Manje se truditi’
– ‘Upravo taj ‘le style sans effort’ sljedeća je odlika Parižanke, makar, iza ovog ‘bez truda’ stoji cijela jedna mala nauka. Pri tome će joj najnovija izdanja modnih časopisa, poslužiti kao ideja vodilja, ali nikako kao modni ultimatum.’
– ‘Da bi izgledala kao da joj nije pretjerano stalo da ostavi dojam dok isti nedvojbeno ostvaruje’, objasnila bi potom Ines: ‘Parižanka će se držati sljedećih nekoliko pravila:
1. Kombinirati će vunenu vestu s elegantnom haljinom jer, ako nju pitate, nema većeg kiča od stole! Stolu na haljinu nikako! Bolero vestica, kašmir pulover i haljina – to je Pariz!
2. Ona kupuje u H&M-u na muškom odjelu
3. Kombinira couture modu i street style: na crne hlače krojene po mjeri stavlja tanki pamučni t-shirt
4. Parku odijeva na haljinu od šifona
5. Majicu ili košulju nadopunjuje s dva šala
6. Maxi accessories koristi obavezno uz jednostavan outfit! Ona obožava stil Jackie Kennedy iz njenog Onassis perioda: bijele hlače, crni t-shirt, bose noge i velike sunčane naočale! To je šik!
7. Stare, izblijedile traperice nositi će s bluzom od svile
8. Nehajno će zavrnuti rukave košulje preko veste
– ‘Iz naftalina izvaditi sedam, špicerici vrlo démodé, a Parižanki baznih odjevnih komada: muški sako (koji će strukirati remenom), baloner (kojem će rukave sfrkati do lakta ostavljajući dojam da joj je udoban kao druga koža), tamno plavu vestu (ona od kašmira Eric Bomparda, biti će prvi izbor Parižanke), potkošulju, malu crnu haljinu, dobre traperice i kožnu jaknu’.
Davila bi Ines, dakle, sirotu špicericu na nove 233 stranice priručnika apsurdnim idejama o nekakvom odricanju od Chanelke za koju je ova skupljala posljednje tri godine,od previsokih potpetica zbog kojih joj I majka već vjeruje da je deset centimetara viša nego što uistinu jest, od ‘Keeping Up with the Kardashians’, realityja koji ne propušta sezonama, dok ova ne bi, umorna od spisateljičinih idiotarija, uzrujano okrenula svog frizera, zgrabila Chanelku u ruku, odjurila na brzinsku frizuru i make up te se zaputila na špicu! A gdje drugdje.
Piše: Jelena Orešković
Foto: Press, privatni album